Takács Szabolcs kormánymegbízott évértékelő sajtótájékoztatót tartott december 14-én a Megyeházán, ahol összegezte a 2021-es esztendőt, valamint tájékoztatott a jövő év várható változásairól is.

A kormánymegbízott hangsúlyozta: egyik fő célkitűzése, hogy a kormányhivatal az ingatlanokat optimálisan használja ki és a lehető legkisebb üzemeltetési költségek mellett működtesse. A hatékony gazdálkodásnak köszönhetően a kormányhivatal ingatlanállománya 2020-hoz képest 2021-ben tovább csökkent, amelynek köszönhetően újabb több millió forintot sikerült megtakarítani a tavalyi évhez képest.

A megfelelő pénzügyi gazdálkodás és a költséghatékony üzemeltetés eredményeképpen az idei évben közel 200 millió forintot lehetett felújításra és állagmegóvásra fordítani és több új beruházás végrehajtására került sor.
Takács Szabolcs kiemelte, hogy a kormányhivatal jelenleg 57 ingatlanban, 10 Járási Hivatalban, 14 kormányablakban, valamint 24 elsődleges ügyfélfogadási helyen és két kormányablak busz segítségével végzi feladatait, ahol közel 1400 fő dolgozik. 2021-ben közel 600 000 személyesen megjelent ügyfél ügyeit intézte a kormányhivatal, amelynek során mintegy 870 000 döntés született.
Az egyik legnagyobb volumenű projektet várhatóan 2022-ben fejezik be, ekkor adják át a Balatonfüredi Járási Hivatal új épületét, amely kormányzati támogatással újul meg, mintegy 545 millió forintból.
A szerteágazó hivatali feladatok mellett az idei évet a járványhelyzetből adódó többlet feladatok nagymértékben meghatározták. Dr. György István államtitkár vezetésével január 5-én alakult meg az Országos Oltási Munkacsoport, aminek mintájára és iránymutatásai mellett jött létre a Megyei Oltási Munkacsoport, amely folyamatosan szervezte és koordinálta az oltási tevékenységet. A kormányhivatal munkatársai biztosították a fertőtlenítőszereket és védőfelszereléseket az oktatási és szociális intézmények számára, szervezték a dolgozói teszteléseket, kiállították a karantént elrendelő határozatokat, jelentéseket készítettek és folyamatosan tartották a kapcsolatot a háziorvosokkal és a kórházakkal.
Takács Szabolcs köszönetét fejezte ki a Megyei Oltási Munkacsoport valamennyi állandó és meghívott tagjának, valamint a mögöttük álló szervezeteknek és a Veszprém Megyei Kormányhivatal azon munkatársainak, akik részt vettek a járvány elleni védekezésben.
Büszkén beszélt arról is, hogy a járványhelyzet ellenére Veszprém megyében a foglalkoztatási helyzet kedvező képet mutat és jelenleg csökkenő tendencia jellemzi a nyilvántartásában szereplő álláskeresők számát. A foglalkoztatási helyzet pozitív irányú elmozdulásához hozzájárultak azok a kormányzati intézkedések, amelyek már a koronavírus-járvány kirobbanását követően segítő kezet nyújtottak a vállalkozásoknak.
Az Ágazati bértámogatás program által a munkahelyek megőrzését segítette a kormányhivatal, a Vállalkozások munkaerő támogatása pedig új munkahelyek teremtését tette lehetővé. A foglalkoztatási helyzet javítását szolgálta az Önfoglalkoztatók kompenzációs támogatása, valamint a Vállalkozóvá válást elősegítő támogatás.
A munkaerő megtartását és új munkahelyek teremtését célzó támogatások mellett a kormánymegbízott kitért az agrár- és vidékfejlesztési támogatásokra is, amelyek a vidék megtartó erejét és eltartó képességét tudják növelni. Kiemelte, hogy Magyarországon az agrárszektor stratégiai jelentőségű húzóágazattá vált és fontos kormányzati célként jelenik meg az agrárium támogatása. Ezen belül területalapú támogatásban részesült csaknem 4 100 gazdálkodó 5,9 milliárd forint összegben. A Vidékfejlesztési Programon belül pedig a borászat fejlesztésére fordítható kifizetések voltak a legnagyobb arányban.
A 2021-es év fontosabb eredményei között kiemelte, hogy szeptemberben került sor a második kormányablakbusz átadására, amelynek köszönhetően már két busz közlekedik Veszprém megye útjain, gyors és egyszerű ügyintézési lehetőséget biztosítva ezáltal a kormányablakoktól távolabb eső települések lakóinak.
Az év vége felé közeledve a kormánymegbízott felhívta a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás fontos szerepére és büszkén beszélt arról, hogy a kormányhivatal nemcsak ebben az időszakban, hanem az év többi részében is mindent megtesz azért, hogy támogassa a rászorulókat. A kormányhivatal munkatársai évről évre részt vesznek a Kormánytisztviselői Véradásokon, ahol már több száz adag vért adtak másokért.
A tájékoztató a 2022. január 1-jével életbe lépő szervezeti változások ismertetésével zárult, ahol a kormánymegbízott tájékoztatást adott az új feladatokról. 2022. január 1-jétől a kormány döntése értelmében bevezetésre kerül az adatváltozás-kezelési szolgáltatás, amelynek köszönhetően egyszerűbb lesz az állampolgárok számára az adatváltozásaikkal kapcsolatos ügyintézés és a közművek átírása. Az ügyfelek a jövőben a kormányablakban, illetve elektronikusan is kezdeményezhetik, hogy az állami nyilvántartásokban tárolt név-, cím-, valamint kapcsolattartási adataik változása esetén értesítést kapjanak azok a közművek, telekommunikációs cégek, amelyekkel szerződéses jogviszonyban állnak.
Szintén lényeges változás a kormányablakok életében az önkiszolgáló ügyintézési pontok (KIOSK projekt) megjelenése, melyek célkitűzése, hogy automatizált ügyintézési folyamatot biztosítsanak, amely nem igényel ügyintézői beavatkozást.

(Veszprém Megyei Kormányhivatal)