Az ünnep közeledtével jelentősen megnő az emberek vásárlási hajlama. Az üzletek évről-évre egyre több és látványosabb akciós ajánlattal készülnek a vásárlók rohamára, vásárlóként azonban nem árt, ha tisztában vagyunk a következő szabályokkal:

Amennyiben olyan új terméket vásárolunk, amely minőségi hibás abban az esetben a szavatossági jogainkat érvényesíthetjük a kereskedővel szemben a vásárlástól számított két évig. Szavatosság esetén a vásárlástól számított 6 hónapig a kereskedő köteles bizonyítani, hogy a termék hibája a vásárlás után keletkezett, a 7. hónaptól a 24. hónapig a bizonyítási teher a fogyasztóra száll át.

Használt termék vásárlása esetén 1 évig illetnek meg minket a szavatossági jogok.

Ha kötelező jótállás hatálya alá tartozó úgymond tartós fogyasztási cikket vásárolunk, akkor a fogyasztási cikk vételárától függően (a) 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év, b) 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,c) 250 000 forint eladási ár felett három év) jótállási jogunkat érvényesíthetjük a kereskedővel szemben. Itt többletjogok védik a fogyasztót, mint például a 3 munkanapos csere jogintézménye, továbbá a 10 kg feletti rögzített bekötésű termék szállítását a kereskedő köteles biztosítani. Jótállás esetén a bizonyítási teher a kereskedőre hárul egészen a jótállási idő végéig.

A fogyasztó hibás teljesítés esetén összesen ötféle szavatossági/jótállási igényt érvényesíthet, melyek a következők: a termék kijavítása, kicserélése, árleszállítás, a kereskedő költségére történő kijavíttatás, végső esetben pedig az elállás, vagyis a vételár visszafizetése. A cserével kapcsolatban szükséges megjegyezni, hogy a fogyasztó csakis olyan terméket köteles elfogadni, amely adottságait, tulajdonságait, illetve egyéb ismérveit tekintve a korábbival azonos. Amennyiben tehát a fogyasztó egy hosszú ujjú inget vásárolt, nem köteles elfogadni azt, ha helyette az eladó egy rövid ujjú fazont ajánl fel, mint ahogyan egy kék blúz helyett sem köteles elfogadni egy ugyanolyan fazonú és anyagú pirosat, függetlenül attól, hogy annak ára, illetve minősége nem tér el a korábbiétól.

Amennyiben ilyen minőségi hibák merülnek fel és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, akkor az illetékes Fogyasztóvédelmi Osztályhoz és a Békéltető Testülethez érdemes fordulnunk.

Fenti esetektől meg kell különböztetni azt, amikor a legnagyobb gondossággal ajándékba vásárolt termék minősége megfelelő, azonban nem egyezik a mérete, már van belőle, vagy egyszerűen nem tetszik a megajándékozottnak. Ebben az esetben semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt a termék visszavásárlására.
A vevői elégedettség fokozása és a cég hírnevének öregbítése érdekében ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási, csere vagy akár 30 napos visszaviteli lehetőséget az év utolsó napjaiban.
Fontos, hogy ezekről vásárlás előtt mindig tájékozódjunk, és a vásárlás során kapott nyugtát őrizzük meg, mert azzal tudjuk bizonyítani a vásárlás tényét továbbá érvényesíteni fogyasztói jogainkat.

(TMKH)