Mi történik, ha ajándék vásárláskor hibás terméket rejt a csomag, meggondoltam magam és inkább kicserélném az árút, akciós terméket vásároltam, de visszavinném. Internetes áruházból rendeltem, ebben az esetben is visszakaphatom a pénzem, ha nem tetszik a termék? Kihez fordulhatok jogorvoslatért? Ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak az ajándékvásárlási kisokos összeállításunkból.

Hibás terméket rejtett a karácsonyi csomag. Milyen jogaim vannak? Megtagadhatja bármelyiket a kereskedő?

Hibás termék esetében a hibát elsősorban javítással vagy cserével orvosolhatja a kereskedő. A javítás és a csere között főszabály szerint a fogyasztó választhat. Kivéve, ha a csere teljesítése lehetetlen (például ha az árucikk kifutó termék volt), vagy ha annak teljesítése aránytalan lenne (pl. a termék javítása jóval kisebb összegből megvalósítható). A fogyasztó tehát így kérhet cserét, de minden valószínűség szerint, ha a termék javítható, a kereskedő elsősorban ezt fogja felajánlani. Megjegyezzük ugyanakkor, hogy ha jótállásköteles cikkről van szó (pl. műszaki cikk), és a fogyasztó a vásárlástól számított 3 munkanapon belül kifogással él, a kereskedő köteles ilyen esetben mindenképpen cserélni.

Csere esetén csakis olyan terméket vagyunk kötelesek elfogadni, amely adottságai, tulajdonságai tekintetében az eredetileg megvásárolttal azonos. Azaz, ha például 42-es fekete színű, férfi cipőt vettünk, akkor a kereskedő köteles ugyanilyen márkájú, méretű és színű lábbelit adni csereként.

Ha sem a javításra sem a cserére nincs mód, a kereskedő köteles árleszállítást adni, vagy visszafizetni a vételárat, a hibás termék visszaszolgáltatása ellenében. Fontos megemlíteni, hogy ha a termék hibás, a fogyasztó nem köteles elfogadni, hogy az adott üzletben vásárolja le az árucikk vételárat.

Meggondoltam magam, nem tetszik a termék, vagy kaptam egy hasonlót karácsonyra. Ekkor is kérhetem a cserét és/vagy a visszatérítést?

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert már van belőle, vagy nem tetszik a színe, esetleg nem megfelelő a méret) a kereskedő - jogszabály alapján - nem köteles visszavenni. Ennek ellenére üzletpolitikai és fogyasztóbarát szempontokból dönthet úgy a vállalkozás, hogy az ünnepeket követően lehetőséget biztosít az ilyen feleslegessé vált termékek visszavételére, így a vételár visszafizetésére. Azt, hogy ezt meddig biztosítja az üzlet, csak a saját elhatározásán múlik, ezért érdemes már vásárláskor érdeklődni, hogy az adott üzletben erre van-e és ha igen, meddig van lehetőség. Fontos kiemelni, hogy ha a kereskedő olyan állítást tesz, hogy bizonyos ideig visszaveszi a nem hibás terméket, akkor később nem mondhatja azt, hogy nem köteles erre.

Mire figyeljek az igényérvényesítéskor? HA már kibontottam a terméket, akkor elvesztem a jogaimat?

A kereskedő nem kötheti ahhoz a reklamációt, hogy a csomagolást vagy eredeti dobozt a fogyasztó köteles visszaszolgáltatni, így tehát akkor is lehetőségünk van szavatossági, jótállási igénnyel élni, ha éppenséggel a csomagolást vagy a dobozt már nem tartottuk meg.

Akciósan vásároltam a terméket. Emiatt megtagadhatja a kereskedő a igényérvényesítést?

Akciós termékek kapcsán is tudunk élni szavatossági, jótállási jogainkkal. Ha tehát egy termék le van akciózva, és később hibás lesz, a fogyasztó ugyanúgy kérhet javítás, cserét, árleszállítást vagy vételár visszafizetést, mint egyébként. Amennyiben azonban a leárazás oka olyan hiba, hiányosság volt, amellyel a vásárló tisztában volt és erre figyelmét a kereskedő a vásárlás előtt kifejezetten felhívta (pl. a megvásárolt cipő azért akciós, mert valamilyen szépséghibája van), akkor e hiba miatt nincs lehetőségünk reklamációt tenni.

Internetes áruházban vásároltam. Ebben az esetben is visszakaphatom a pénzemet, vagy kérhetek cserét, ha nem lett jó a termék?

Online vásárlás esetén a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a vásárlástól (tehát minőségileg kifogástalan termék esetében is!). Az elállási szándékot már a termék kézhezvétele előtt is be lehet jelenteni, így még az esetlegesen későn érkező csomag átvételét megelőzően is.

Elállás esetén a fogyasztó nem csak a vételárat jogosult visszakapni, hanem a kiszállítási költséget is. A fogyasztót ugyanis csak a visszaküldés költsége terheli elálláskor.

Egyes esetekben a jogszabály nem biztosítja az elállás lehetőségét, így például ha egy higiéniainak számító árucikknél (fehérnemű, kozmetikai cikk) a csomagolást felbontottuk, már nem élhetünk az elállási jogával. A webáruházban megvásárolt termékeknél ugyanúgy fennállnak a szavatossági, jótállási szabályok, mint ha azt a fogyasztó személyesen, egy üzletben vásárolta volna meg.

A kereskedő nem hajlandó foglalkozni a panaszommal. Kihez fordulhatok jogorvoslatért?

Amennyiben a kereskedő elutasítja a minőségi kifogást (pl. a termék hibás volta ellenére nem hajlandó a cserélni),úgy panaszunkkal bírósághoz vagy békéltető testülethez lehet fordulni a vállalkozással szembeni jogvita megoldása érdekében. A békéltető testületi út az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, költéségkímélőbb jellege miatt tűnhet a fogyasztók számára kedvező választásnak. A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása azon ügyekben lehet kezdeményezni, amikor a vállalkozás a jótállásköteles termék esetében nem adott át jótállási jegyet, a fogyasztó panaszára nem válaszolt, a minőségi kifogásról nem vett fel jegyzőkönyvet, vagy éppen a kereskedő előzetesen olyan tájékoztatást adott a fogyasztónak, aminek később nem tett eleget. Online megvásárolt cikkekkel kapcsolatosan kényelmes vitarendezési módként áll rendelkezésre az Online Vitarendezési Platform igénybevétele is, amelyet a ec.europa.eu/consumers/odr linken érhetnek el a fogyasztók.

(BFKH Sajtó)