2021-től a bő másfél évtizede változatlan szabályozás átfogó korszerűsítésével új időszámítás kezdődött a jótállás, illetve a szavatosság területén Magyarországon. A Baranya Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi munkatársai kétnapos fórum keretében tájékoztatták a jogszabályi változásokról a pécsi Árkád üzletház kereskedőit.

A jogszabályi környezet megújítását különösen fontossá tette, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz, valamint a békéltető testületekhez érkező bejelentések, tájékoztatáskérések jelentős része a jótállás, szavatosság témakört érinti – mondta a Baranya Megyei Kormányhivatal főigazgatója. Müllerné dr. Juhos Bernadett főigazgató hangsúlyozta: ezeket a visszatérő problémákat igyekeznek megoldani az idei évtől életbe lépett változtatások oly módon, hogy a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve javítják a vásárlók helyzetét is. Az új szabályok egyaránt védik a magyar családokat és a tisztességes vállalkozásokat – fűzte hozzá.

A fogyasztóvédelem fokozottan ellenőrzi a vásárlók jogait erősítő előírások betartását. A hatóság célja nem a jogsértések szankcionálása, hanem a fogyasztóbarát szemlélet erősítése.
– A kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága arra törekszik, hogy a vállalkozások minden támogatást megkapjanak az előírások betartásához, akár a fogyasztóvédelmi portálon folyamatosan megjelenő cikkek, tájékoztató anyagok, akár a mostanihoz hasonló interaktív tájékoztató fórumok segítségével – tette hozzá a főigazgató.

A rendezvényen Kerner Helga fogyasztóvédelmi osztályvezető elmondta, az utóbbi három évben lefolytatott célzott ellenőrzések azt mutatják, hogy átlagosan a vállalkozások 40 százaléka nem tartja be a jótállásra, szavatosságra vonatkozó előírásokat, ugyanakkor ezekkel a szabályokkal sokszor a fogyasztók sincsenek tisztában. Az újítások megkönnyítik a vásárlók reklamációinak ügyintézését, a pontos határnapok pedig segítik a vállalkozások fogyasztóbarát működését.

A legjelentősebb változás, hogy januártól a termék árához igazodóan a korábbi egy év mellett két vagy akár három év is lehet a jótállási idő, hiszen a vevő joggal várja el, hogy a drágább termékek használhatóságáért hosszabb ideig vállaljon felelősséget a gyártó vagy az eladó. A változtatás fenntarthatósági célokat is szolgál, hiszen tartósabb termékek előállítására ösztönöz, így csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége.

A fogyasztóvédelmi hatóság korábbi tapasztalatai szerint egyes termékek szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott, ami sokszor okozott bosszúságot a fogyasztóknak, ezért is volt szükség a javítási és cserehatáridők szigorítására. A rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy a pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a hosszas várakozástól. Emellett a rendelkezések egyértelműsítik azt is, hogy a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez.

Az országos fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok már ismerik a jótállás és szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályait és többnyire megfelelően járnak el, a folyamatos tájékoztató kampányoknak köszönhetően pedig a kisebb üzletek is fokozatosan felzárkóznak melléjük.

(Baranya Megyei Kormányhivatal)