A szolgáltatás színvonalának javítása céljából ezen a nyáron is kiemelten vizsgálta a fogyasztóvédelmi hatóság a turizmushoz kapcsolódó kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységet, különös tekintettel arra, hogy a járványhelyzet miatt a magyar családok nagy része idén belföldön keresett kikapcsolódási lehetőséget. Baranyában is fokozott figyelem irányult a fesztiválokon, koncerteken, falunapokon megjelenő vendéglátó egységekre.

A tavalyi járványhelyzet okozta bezárások miatt sokaknál felhalmozódott a béren kívüli juttatásként kapott, SZÉP-kártyára utalt összeg, ami az idei szezonban azt eredményezte, hogy a magyar családok nagy része a járvány harmadik hullámának végével az újra nyitott hazai vendéglátó egységeket választotta kikapcsolódása helyszíneként.

– Az ismét fellendülő turizmus mindenki számára fontos volt, ugyanakkor a vásárlói elégedettség érdekében a pozitív változások közben sem lehet megfeledkezni a fogyasztói jogok érvényesítéséről – hangsúlyozta a Baranya Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályvezetője. Kerner Helga hozzátette: a nyár folyamán a fogyasztóvédelmi hatóság Baranya megyében is számos helyen ellenőrizte az előírások betartását, különösen a turisztikailag frekventált helyeken, fesztiválokon.

Az ellenőrök Baranyában minden negyedik helyszínen találtak valamilyen mulasztást. A próbavásárlással egybekötött ellenőrzések során a leggyakoribb hiba az volt, hogy az eladó belemérte a csomagolóanyagot a termék tömegébe. A tömegre értékesített ételek – pl. sült hurka, kolbász, rántott hal stb. – kiszolgálása során minden alkalommal elmaradt a mérleg lenullázása (tárázása), volt olyan egység, ahol ezáltal 4000 forint/kg áron a papírtálcát is ki kellett fizetni. Italok esetében az ún. szűk mérés fordult elő sokszor, amikor a megrendelt és kifizetett mennyiségnél kevesebb folyadékot töltöttek a pohárba. A különbség általában 5-10 százalék volt, a legkirívóbb esetben a megrendelt mennyiségnek csupán a háromnegyedét kapták meg a vásárlók. Jó hír viszont, hogy az italok kiméréséhez kötelezően használandó hiteles mérőeszközök már egyre kisebb számban hiányoznak a vendéglátó egységeknél.

Sok tájékoztatási hiányosságot is találtak a hatóság munkatársai: gyakori, hogy nem tüntetik fel a panaszügyintézés helyét (vállalkozó/vállalkozás székhelyét, illetve a békéltető testületek elérhetőségeit). Ez az ellenőrzött egységek 20 százalékánál fordult elő. Jellemző hiba volt még, hogy az eladásra szánt termék eladási- vagy egységára nem volt feltüntetve, vagy az árfeltüntetés módja nem volt megfelelő. A korábbi évek tapasztalatához képest jelentősen csökkent a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása, ezt most már csak az ellenőrzött vendéglátóegységek két százalékánál tapasztalták a szakemberek. Nem volt viszont ilyen jó a helyzet a személyszállító vállalkozók (taxisok) ellenőrzésekor, közülük csak minden második adott nyugtát a próbautazások során.

A nyári vizsgálatok során felkeresett üzletek közel fele kiemelt turisztikai célpontnál vagy fesztiválok, rendezvények területén működött, de nagy számban ellenőrzött a hatóság olyan egységeket is, amelyek elsősorban a helyi lakosokat szolgálják ki, mert a fogyasztóvédelmi szakemberek a nyaralni vágyó családok, turisták mellett azok fogyasztói jogait is szeretnék védeni, akiknek egy-egy helyi étterem, kávézó, cukrászda felkeresése jelenti a kikapcsolódást.

(Baranya Megyei Kormányhivatal)