Október 2-án megkezdte működését Zala megye 6 járásában, összesen 38 településen a kormányablak busz (kab). Az első két hónap tapasztalatai egyértelműen pozitívak a lakosság körében.

Az országban immár 10 mobil ügyfélszolgálat áll a kistelepüléseken élők rendelkezésére, Zalában ez az első kormányablak busz - bocsátja előre Héder Miklós, a Zala Megyei Kormányhivatal főigazgatója. - Az elsősorban a kistelepüléseken élők életminőségét, az állami szolgáltatások elérhetőségét javító kétfős, mozgó ügyintézési pontokat előre meghatározott időpontokban érhetik el egy-egy település lakói, vagy egy nagyobb rendezvény résztvevői.

Az aktuális helyszínekről és az időpontokról a járási hivataloknál és a települések polgármesteri hivatalainál kihelyezett plakátokról, továbbá a kormányhivatal honlapjáról értesülhetnek az érdeklődők.

- A mobilizált ügyfélszolgálati irodában az ügyfelek több mint kétezerféle ügykört kezdeményezhetnek, illetve ennyi témában kaphatnak tájékoztatást az eljárás menetéről - folytatja a főigazgató. - Többek között személyazonosító igazolvánnyal, lakcímkártyával, útlevéllel, vezetői engedéllyel kapcsolatos ügyintézésre, ügyfélkapu-regisztrációra van mód, illetve különböző ellátásokkal kapcsolatban is felkereshetik a kormányablak buszt. Az új szolgáltatás révén az állampolgárok rugalmasabban szervezhetik ügyintézésüket, hiszen lakóhelyük, valamint munkahelyük között, útközben is könnyen elérhetőek a kormányablak-szolgáltatások - teszi hozzá Héder Miklós.

A buszban két munkaállomást alakítottak ki, a járműből elérhető a teljes informatikai hálózat. A kiépített rendszer magába foglal egy beépített fényképezőt, valamint nyomtatót és szkennert is.

- Az elmúlt két hónapban az ügyintézés zökkenőmentesen zajlott. A lakosság pozitívan fogadta a kormányablak busz elindítását a megyében, hiszen az jelentősen megkönnyíti az ügyintézést a falvakban élők számára, jóvoltából ugyanis az állam házhoz megy - szögezi le a főigazgató. - Így a kormányablakkal nem rendelkező, illetve a közlekedési infrastruktúra szempontjából hátrányban lévő településeken élő állampolgárok számára is lehetőség nyílik a helyben történő ügyintézésre. Különösen azokon a településeken fogadták örömmel a kormányablak buszt, ahol a lakosság túlnyomó többsége nyugdíjas, az utazás megszervezése nehézséget okoz, illetve azon lakosok számára is nagy segítség, akik életkörülményeik miatt és egészségi állapotukból kifolyólag nem tudnak bejutni a nagyobb városokba, hogy ott intézzék ügyeiket.

Az érintett falvak polgármesterei készséggel fogadták a kormányhivatal szakembereit, de nem csak ők, a hivatalban dolgozó kollégáik is segítőkészek voltak. A települések lakossága előzetesen helyi fórumokon tájékozódhatott a kormányablak buszok indításáról.

Két hónap alatt a megye településein 24 alkalommal állt rendelkezésre a kormányablak busz, az abban dolgozók összesen 343 ügyfélnek nyújtottak segítséget. Az ügyintézések során a gépek és a szakrendszerek, illetve az informatikai kapcsolatok megfelelően működtek.

A legtöbben okmányok igénylésével, szociális és gyermekvédelmi igazgatással kapcsolatos ügyekben (közgyógyellátás, ápolási díj, aktív korúak ellátása), járműnyilvántartással, valamint családtámogatással kapcsolatban keresték fel a kormányablak buszt. Az ügyfélfogadási idő elegendő volt.

Az ügyfelek között legtöbben a nyugdíjasok (öregségi nyugdíjkorhatárt elérő, valamint rokkantnyugdíjas) és az aktív korúak, azok közül is a gyesen lévő anyukák vették igénybe a kormányablak busz szolgáltatásait. Kisebb az aránya a középkorúaknak, akik leginkább igazolványok (személyi igazolvány, lakcímigazoló kártya, vezetői engedély) igénylésével kapcsolatban keresték fel a mobilizált ügyfélszolgálati irodát, valamint kiskorú gyermekeik diákigazolvány-igénylését intézték.

A kiszolgált ügyfelek pozitív visszajelzése - jegyzi meg a főigazgató -, megerősítette Tuzson Bence közszolgálatért felelős államtitkár szavait, aki korábban így fogalmazott „a cél az, hogy a magyar emberek számára az ügyintézés ideje, az arra fordított energia és anyagi terhek csökkenjenek, ezáltal javuljon életminőségük”.

- A mobilizált ügyfélszolgálat már működésének első hetében beváltotta és azóta is beváltja a hozzá fűzött reményeket, megvalósította a helyben történő ügyintézést - hangsúlyozza Héder Miklós. - A kormányablak busz használatával a közigazgatás korszerű, ügyfélbarát, „egyablakos” modellje még inkább megvalósul, a szolgáltatások közelebb kerülnek az emberekhez, olyan helyeken is biztosított a kormányablak-ügyintézés, ahol eddig nem voltak adottak a technikai feltételek.

A főigazgató kiemelte: az ügyintézők a felmerült váratlan problémákat, helyzeteket gyorsan és szakszerűen megoldották, az ügyfelek minden településen elégedetten távoztak az ügyintézés befejezését követően.

(Zala Megyei Kormányhivatal, Zalai Hírlap, Fotó: Zala Megyei Kormányhivatal)