A decemberben elfogadott törvénycsomagról és a kormányhivatal 2020-as terveiről is beszélt a Naplónak adott interjúban Takács Szabolcs kormánymegbízott.

Mely területeken hoz egyszerűsödést az ügyintézésben az elfogadott törvénycsomag?
– Bízunk abban, hogy az állampolgárok számos területen érezni fogják az egyszerűsítéseket. Jó néhány olyan jogszabály volt, ami előírt engedélyköteles eljárásokat. Ezek mára bejelentéskötelessé változtak; ilyen például a járdaépítés az önkormányzatok esetében. Vagy: megszűntek az egyéni vállalkozói igazolványok, ezentúl elég, ha a vállalkozó a nyilvántartásban szerepel, amelyet július 1-jétől a NAV vezet majd, nálunk pedig március 1-jéig adhatóak le a papíralapú dokumentumok. Fontos változás az is, hogy hatósági erkölcsi bizonyítványt már nemcsak a postákon kiváltott űrlapokkal lehet igényelni, hanem a kormányablakokban is. De sok-sok más változás is történt, hiszen több mint 700 jogszabályt érintett ez a törvénycsomag. Mindez egyszerűsíti és gyorsítja az ügyintézés menetét. Ehhez igazodik a hivatali struktúra is, ugyanis a megyei kormányhivatal szervezete is átalakul.

Fotó: Balogh Ákos

Mit jelent a gyakorlatban a korábbi kétfokú ügyintézés egyfokúra változása?
– Egységesedik a járási hivatali rendszer, helyi ügyekben a járáshoz lehet fordulni, megyei ügyekben pedig a megyei kormányhivatalhoz. A területi közigazgatásban megszűnik a kétfokú hatósági eljárás. A jövőben egyfokú döntések lesznek, amelyek után a bíróságon lehet majd jogorvoslattal élni.
Olyan terület is van, ahol a kormányhivatal a korábbinál több feladatot végez majd.
– Nagyon fontos változás az építésügy területén az, hogy a jegyzőknél lévő építésügyi hatósági jogkör átkerül a kormányhivatalhoz. Voltak korábban átfedések, ám ez március 1-jétől szintén változik. Ugyanakkor a megyében a szükséges számú építésügyi szakemberrel bővül a kormányhivatal személyi állománya. Őket megállapodás keretében vesszük át az önkormányzati hivataloktól.
Szó volt korábban arról is, hogy a szabálysértési feladatokat nem a kormányhivatal fogja kezelni.
– Ez a módosítás szintén március 1-jétől lép hatályba. A szabálysértési feladatokat a rendőrség látja majd el, ennek kapcsán négy kollégánk a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság állományába kerül. Ez is mutatja, hogy tisztul a feladatok ellátása és a hatáskörök megnevezése.
Az elmúlt években a hivatal sok ingatlanja megújult.
– Valóban. Szándékunk 21. századi környezetet teremteni mind az ügyfelek, mind az ügyintéző kollégáink részére. Állagmegóvásokon, ingatlan felújításokon, energetikai fejlesztéseken vannak túl ingatlanjaink. A Veszprém Megyei Kormányhivatal közel 1400 fős állománnyal működik, 10 járásban, 14 kormányablakban. Eltökélt vagyok és voltam abban, hogy a kormányhivatali épületeket rendbe kell hozni. Méltó állapotot kell teremteni az állami szolgáltatáshoz, és komfortérzetet az ügyintézéshez. A kormányablakok belső arculata egységes az országban, de a hivatali épületek kapcsán volt tennivalónk. Volt, amit már felújítottunk és lesz, amit idén fogunk. Illetve jelenleg jóval kevesebb ingatlanban dolgozunk, mint tíz éve, a kormányhivatal megalakulásakor. Ez évi félmilliárd forintos működési megtakarítást jelent. A nagyobb költözések és felújítások után idén a családos és gyerekes ügyfeleinkre szeretnénk koncentrálni, és a kormányablakokban, egyéb ügyfélszolgálatainkon játszósarkokat és pelenkázóhelyiségeket kívánunk létrehozni ott, ahol nincs, illetve a meglévőket felújítani. Nagyon szeretném, ha a vizesblokkok is mindenütt modernizálódnának, ebben is előreléptünk, de vannak még tennivalók.
Vonzó a kormányhivatal, mint munkahely?
– Ez egy társadalompolitikai kérdés. Nagyon sok ember van, aki korán eldönti, hogy mi szeretne lenni. Ezután lehet, hogy a közigazgatás, az államigazgatás, a közszféra, lehet, hogy a versenyszféra területén helyezkedik el. Két különböző habitusú emberről beszélünk. Számunkra az a fontos, hogy vonzóvá tegyük azt a közigazgatást, amelyben dolgozunk. Nekünk a megyén belül a versenyszféra hasonló szintjeivel kell versenyeznünk. Fontos számunkra, hogy ne terheljük túl a kollégákat, hogy a magánéletüket is élni tudják. Ez talán előny a versenyszférához képest. Nem az a fontos, hogy itt üljön valaki reggel 8-tól délután 5-ig, hanem az, hogy amikor a hivatalban van, akkor hatékony munkát végezzen. Természetesen csak az elvégzett munkának van eredménye, csak az elvégzett munkának van értéke. Emellett a kollégák bérezése a versenyszférával is felveszi a versenyt. Itt emelném ki, hogy április 1-jétől ismét bérfejlesztés előtt állunk, amely visszamenőleg január 1-jétől minden területi közigazgatásban dolgozó kollégának jár. Legalább 10 százalékos bérkorrekcióról beszélünk, és visszatér a cafeteria-rendszer is.
Jól hangzik.
– Minden olyan, jól képzett, agilis fiatal, aki szeretne ebben a közegben szolgálatot teljesíteni, és megfelelően elhivatott, meg fogja találni a számítását. Kormányhivatali szinten szinte ugyanazt az anyagi megbecsülést és előrelépési lehetőséget tudjuk biztosítani, ami korábban csak egy fővárosi minisztériumban volt elérhető. Fontosnak tartom a dolgozói állomány folyamatos fiatalítását is, egyben számítok is azokra a huszonévesekre, akik hosszabb távon Veszprém megyében és a közigazgatásban képzelik el a karrierjüket.
(Veszprém Megyei Napló)

(Veszprém Megyei Kormányhivatal)