A télről tavaszra váltás a közlekedésben legalább annyira veszélyes, mint az őszi-téli átállás. Tévhit, hogy tavasszal könnyebb vezetni, mint télen.

Az emelkedő hőmérséklet, az egyre hosszabban előbújó Nap pozitív élettani hatását mindenki ismeri, azonban a közérzetjavulás hatására felszabadultabbá, sajnos a legtöbb esetben figyelmetlenebbé és meggondolatlanabbá is vállnak a közlekedésben résztvevők.

A javuló időjárás, a száraz aszfalt sokakat arra csábít, hogy növeljék gépjárművük sebességét. A fokozódó gyorsaságnál azonban nő a baleseti kockázat.

A télről tavaszra váltás a közlekedésben legalább annyira veszélyes, mint az őszi-téli átállás. Tévhit, hogy tavasszal könnyebb vezetni, mint télen. Kétségkívül más, azonban ekkor is számos olyan körülménnyel szembesülhet az autós, ami a veszélyfaktort növeli, gondoljunk csak a tavaszi fáradtságból adódó reakcióidő növekedésre.

Nemcsak a téli, de a tavaszi közlekedésre is fel kell készülniük a járművezetőknek. Ekkor a biztonsági öv használatának - a sebesség növelése és a baleseti kockázat növekedése miatt - az átlagosnál is nagyobb fontossága van.

A négy keréken közlekedőktől is nagy odafigyelést igényel ez az évszak. Tömegével jelennek meg ugyanis a közúton, a télen ritkaságszámba menő kerékpárosok, segédmotorosok, motorkerékpárosok. Ezért is nagyon fontos a visszapillantó tükrök, holt terek folyamatos figyelése, a kereszteződésbe behajtva a körültekintés, az egy nyomon haladó járművek vezetőinek egyenrangú közlekedési partnerként kezelése.

Sokszor hónapok telnek el a legutóbbi motorozás, robogózás, kerékpározás óta. Nagyon fontos, hogy ne csak a járműveinket készítsük fel, hanem magunk is kezdjünk el újra közlekedni. A tavaszi első motorozásokkor lépésről lépésre kell belerázódni ismét a tavaszi, ­nyári időszakban megszokott vezetési technikába.

A biztonságos közlekedés egyik feltétele, az évszakoknak megfelelően felkészített gépjármű. Tehát ajánlott a gyár által előírt szervizintervallumokon kívül is, minden szezonváltáskor átvizsgálni autónkat.

A gépkocsi felkészítését kezdjük egy alapos külső és belső tisztítással. A megtisztított járművön láthatóvá válnak a tél alatt keletkezett sérülések, s nem mellesleg komfortérzetünk is javul, amely kedvezően befolyásolja a vezetési képességeinket.

A tavaszi napsütésben alaposan szellőztessük ki autónk utasteréből és csomagtartójából a tél alatt felgyülemlett nedvességet! Ezzel megakadályozhatjuk az érzékeny elektromos berendezések és csatlakozások korrózióját. Ellenőrizzük valamennyi berendezés működőképességét. A téli párás idő hatására az izzóknál gyakran előfordulhatnak érintkezési hibák. Ezek az izzók megmozgatásával, és kontaktspray segítségével könnyen orvosolhatók.

A külső átvizsgálás során ne feledkezzünk meg az ablaktörlő állapotának vizsgálatáról sem. Télen sokszor és nehéz körülmények között kellett igénybe vennünk, így ha elhasználódott, cseréljük ki a lapátot. Ne feledjük, a biztonságos vezetés egyik alapfeltétele, hogy jól lássuk környezetünket!

Nagy valószínűséggel rendkívül szennyezettnek fogjuk ítélni a motorteret, ennek ellenére ne kezdjük el vízzel és egyéb mosószerekkel tisztítani rögtön. Számtalan elektronikus alkatrész legfőbb ellensége a nedvesség. Száraz törlőrongy segítségével kellően meg tudjuk tisztítani motorterünket a legtöbb zavaró szennyeződéstől.

Ellenőrizzük a folyadékszinteket (pl.: hűtővíz, fékolaj, motorolaj, ablakmosó folyadék), valamint azt, hogy nem tapasztalunk-e hibára utaló szivárgást, vagy hűtőtömlők, illetve az elektromos vezetékek sérülését. A téli ablakmosó folyadékot ajánlott leereszteni és nyárira cserélni, mert eltérő alkotórészeinek köszönhetően, a téli a fagymentességet, a nyári pedig a rovarmaradványok feloldását szolgálja.

Amennyiben a hőmérséklet tartósan hét fok felett van, téli gumiabroncsainkat cseréljük ki nyárira. A téli abroncsok ennél magasabb hőmérsékleten ellágyulnak, és nem biztosítják a megfelelő menetstabilitást. Az abroncsok teljes futófelületének kötelező legkisebb bordamélysége 1,6 mm, de érdemes már 2-3 mm-nél cserélni azokat. Hiába azonban a megfelelő mélységű mintázat, ha az abroncs elöregedett, megkeményedett, berepedezett.

A gumiabroncsok állapotának azért is nagy szerepe van, mert a téli időszakhoz képest nő a járművek sebessége akár 20–30 kilométer/órával is. Ha az átszerelést magunk kívánjuk végezni, fokozottan figyeljünk megemelt autónk szerelés közbeni, megfelelő stabilitására, és az abroncsnyomások helyes beállítására.

A motorkerékpárok esetében is visszatérően ­ellenőrizni kell a jármű műszaki állapotát, a fékrendszert, a lámpákat, a markolat ideális holtjátékát, a guminyomást, a kormánycsapágyat.

A gyermekeket arra intjük, „az úttest nem játszótér”, az autósokat, motorosokat pedig arra, a „közút nem versenypálya”. Mindenki legyen tisztában járműve menetdinamikai sajátosságaival, és a saját vezetési képességeivel. Ennek felmérésére érdemes az e célra kialakított zárt, forgalomtól mentes pályát keresni.

(VMKH)