Fogyasztóvédelmi füzeteket adott ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a közmű-szolgáltatás ki- és visszakapcsolásának szabályairól, valamint a közműszolgáltatások legfontosabb tudnivalóiról.

Negyedik alkalommal tartottak sajtótájékoztatót a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal tájékoztató kiadványaival kapcsolatban a megyeházán. Ezúttal a hetedik és nyolcadik füzetet mutatták be, ezek a közműszolgáltatások ki-, illetve visszakapcsolásának szabályaival és a társasházak közműszolgáltatásaival foglalkoznak.

A legújabb kiadványok is közérthetően magyarázzák el a fogyasztóknak a legfontosabb tudnivalókat - hangsúlyozta Böröcz Miklós, a Vas Megyei Kormányhivatal Szombathelyi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.

Fotó: Kabinet

Szilágyi Ildikó, a járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályvezetője hangsúlyozta, hogy míg 2011-ben a megyében kimondottan sok, 130 panasz érkezett a közműszolgáltatás minden területére, tavaly már csak 27 hasonló tárgyú beadványt regisztráltak, idén pedig tízet.

A panaszok csökkenésének egyik oka, hogy a fogyasztóvédelem ma már csak akkor foglalkozhat egy üggyel, ha a fogyasztó előzőleg igazoltan megkísérelte a szolgáltatóval rendezni panaszát.

A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal helyettes szóvivője, Kardos Ferenc hangsúlyozta: bár mind a villamos energia, mind a földgáz tekintetében a magyarországi árak a második legkedvezőbbek az EU-ban, sokan vannak kikapcsolva még mindig a szolgáltatásból; igaz, az elmúlt öt évben jelentős előrelépések történtek. 2013-ban több mint 71 ezren voltak kénytelenek nélkülözni a földgázt, 2018-ban már csak 28 ezren, ami 60 százalékos csökkenést jelent; a villamos energia esetében 53, a távhő esetében 34 százalékkal kevesebb azoknak a száma, akik ki vannak kapcsolva a szolgáltatásból.

A helyettes szóvivő elárulta, a jövőben újabb füzetek megjelentetését tervezik. A megjelent kiadványok elérhetők a kormányablakokban, a közműszolgáltatók ügyfélszolgálatain, letölthetők a hivatal honlapjáról.

A mostani tájékoztatók tartalmát dr. Nemeshegyi Benjámin, a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal szakmai tanácsadója ismertette. Az egyik általános tévhit a számlabefizetésekkel kapcsolatban, hogy ráérünk fizetni a csekken szereplő határidőig - a fogyasztók többsége ma még csekket használ -, holott a teljesítési határidő a szolgáltató számlájára való érkezés időpontját jelenti.

Kardos Ferenc, dr. Nemeshegyi Benjámin, Szilágyi Ildikó és Böröcz Miklós a sajtótájékoztatón Fotó: Kabinet

Márpedig amint túllépjük a fizetési határidőt, késedelmi kamatra számíthatunk, de díja van a fizetési felszólításnak, a szolgáltatás kikapcsolásának, de még a visszakapcsolásnak is. A szakember ezért azt javasolja: amennyiben elmaradásunk van, legyünk együttműködők, ha ugyanis hatvan napig nem fizetünk, kikapcsolhatják a gázt és a villanyt is. A víziközmű-szolgáltatást csak időben és mennyiségben lehet korlátozni.

A társasházak közműszolgáltatásainak elszámolása első ránézésre nagyon bonyolultnak tűnik, mivel minden társasház külön dönthet arról, hogy az igénybe vett szolgáltatások költségeit hogyan osztja el a lakók között, ezért ha ezzel kapcsolatban panasz merül fel, elsőként a társasház képviselőjéhez kell fordulni.

(Vas Népe. VMKH)