Szombathelyre látogatott dr. Domokos Péter, a Miniszterelnökség Kormányablakokért felelős miniszteri biztosa, hogy felkeresse Szombathely három kormányablakát.

A találkozón jelen volt Harangozó Bertalan kormánymegbízott, Ágh Ernőné főigazgató, dr. Kovács Györgyi, a Szombathelyi Járási Hivatal vezetője és helyettese, dr. Vörös Zsuzsanna.

A vendég először rövid megbeszélést folytatott a kormánymegbízottal, majd ellátogatott a Hollán Ernő utcai, majd a Bejczy utcai, végül pedig a Vasút utcai kormányablakba. Végignézte az ügyféltereket és a háttérirodákat, meggyőződött a járványügyi óvintézkedésekről, dicsérettel szólva az esztétikus plexi elválasztókról.

Szombathelyre érkezésének hátteréről a miniszteri biztos elmondta, hogy az általa vezetett szakembercsoport feladata, hogy a Magyarországon működő kormányablak-hálózatot tovább fejlessze, tökéletesítse.

- Minden megyébe elmegyek, de azt nem tudom elhallgatni, hogy az elsők között azért ide jöttem, mert Szombathelyen születtem, a Nagy Lajos Gimnáziumban érettségiztem, ide húz a szívem.

Dr. Domokos Pétertől megtudtuk, hogy látogatásának célja a megyei kormányablak-hálózat áttekintése: elég-e, megfelelően működik-e, van-e kormányablak busz. Egyúttal meghallgatja és orvosolni igyekszik a helybeliek problémáit, továbbítja a tapasztalt jó gyakorlatokat.Fontos aktualitás a Covid-tapasztalatok megbeszélése.

Hangsúlyozta: a veszélyhelyzet alatt nem állt le az államigazgatás, a kormányablakok végig nyitva voltak. Az emberek ekkor előzetes időpontfoglalással intézhették ügyeiket. A veszélyhelyzetet visszavonta a kormány, így ezt a korlátozást már feloldották, viszont mind a felesleges várakozás elkerülése érdekében, mind az ügyintézők munkáját megkönnyítendő továbbra is ajánlott az ügyfelek részére az előzetes időpontfoglalás az ország valamennyi kormányablakában.

Természetesen van lehetőség bejelentkezés nélkül, sorszám-hívással is érkezni, azt azonban tudni kell, hogy az időpontra érkező ügyfelek elsőbbséget élveznek. A hivatalokban továbbra is figyelni kell a személyes higiéniára, a kézfertőtlenítésre és az egymás közötti távolságtartásra.

Domokos Péter megerősítette, hogy minden, a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, valamint a veszélyhelyzet megszüntetését követő 15 napon belül lejáró hivatalos okmány érvényességi idejét a kormány 180 nappal, tehát 2020. december 15-ig meghosszabbítja.

Ezzel nemcsak az ügyfelek dolgán könnyítenek, hanem a kitolt határidő jóvoltából remélhető, hogy nem lesz a lejárt okmányok meghosszabbítása miatt torlódás a hivatalokban. Az intézkedés vonatkozik a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényességi idejére is, azonban a letelepedési, tartózkodási, bevándorlási engedélyekre ettől eltérő szabályok vonatkoznak.

- A Covid járvány alatt sem pihentünk: a felszabaduló időt főként belső képzésre fordítottuk, hogy munkatársaink többféle ügykör intézésében szerezzenek jártasságot - tájékoztatott a miniszteri biztos, akit a látogatása során szerzett szombathelyi tapasztalatokról is kérdeztünk.

- Vas megyében ideálisnak mondható a helyzet, az ellátottság átlag feletti -mondta. Szombathelyen három kormányablak is működik, ezen kívül minden járásban van lehetőség az ügyintézésre, és ezt egészíti ki a mobilizált ügyfélszolgálat, a kormányablak-busz. A tizenhárom helyszín olyan lehetőség, hogy egyetlen vasinak sem kell 25 kilométernél többet utazni, hogy a hivatali ügyeit elintézze.

Domokos Péter a felvetődött igényekről is beszámolt. Lépéseket fognak tenni az informatikai fejlesztések irányába, illetve megoldásra vár a celldömölki kormányablaknak a járási hivatal épületébe költöztetése. Utalt rá, hogy a tavalyi évben a kormányablakokban 14 millió 632 ezer ügyféltalálkozás zajlott le. Ezeknek a találkozásoknak a minőségét sok tényező befolyásolja, így a helyszín kialakítása, az ügyintézők felkészültsége, a számítógépes hálózat minősége és a sávszélesség is.

Harangozó Bertalan kormánymegbízott, dr. Domokos Péter miniszteri biztos és Ágh Ernőné főigazgató a Bejczy utcai kormányablakba is ellátogatott Fotó: Cseh Gábor/Vas Népe

- Nekünk a kormányhivatali vezetéssel, kollegákkal együtt az a dolgunk, hogy ennek az átlagosan 8 perc 32 másodperces találkozásnak a színvonalát, ha lehet, még tovább tökéletesítsük és javítsuk.

A miniszteri biztos kiemelte: azt tanácsolja, hogy aki csak teheti, létesítsen ügyfélkaput, mert ezzel a módszerrel egyre több ügytípus intézhető a hivatal felkeresése nélkül. Mindamellett, ahogy a nyomtatott könyv, úgy a személyes ügyintézést biztosító kormányhivatali hálózat se fog megszűnni - ami egyébként a maga szervezettségével más országokkal összehasonlítva egyedülálló.

(Vas Népe)