2018. november 28-án a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Nyíregyházi Járási Hivatal Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztálya és a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőrkapitányság Bűnmegelőzési Főosztálya prevenciós célú, közös előadást tartott az árubemutatókkal kapcsolatban Nyírteleken a Nyírfa Nyugdíjas Egyesület tagjai számára.

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés a hagyományos üzleti kereskedéstől eltérő kereskedelmi formák egyike, ahol a vásárlók kiszolgáltatott helyzetük miatt fokozott védelemre szorulnak. Köztudott, hogy az árubemutatók célközönségét az idős, nyugdíjas korú, betegséggel küzdő emberek jelentik. Az idősebb korosztályhoz tartozó fogyasztók jelentős része személyesen, továbbá családtagjaik, ismerőseik révén is kapcsolatba került már árubemutatókat szervező cégekkel. Az árubemutatót szervező és lebonyolító cégek sok esetben tisztességtelen, agresszív módszerek alkalmazásával értékesítik termékeiket. A kiszolgáltatott fogyasztók érdekeinek védelme a fogyasztóvédelem kiemelt célkitűzése. 2015-ben decemberében az Országgyűlés által elfogadott törvénymódosítás szigorú keretek közé szorította az árubemutatós cégek működését.

A jelenség azonban nem szűnt meg, a bemutatókat szervező cégek újabb és újabb módszerekkel állnak elő a jogszabályok kijátszására. A meghirdetett árubemutatókat ma már többnyire elegáns magánorvosi rendelőnek kinéző, bejelentett üzletekben tartják meg. A szervezők leginkább telefonon keresik meg az érdeklődőket, vagy személyre szóló meghívót postáznak. Nagyon fontos leszögezni, hogy a bemutatókon közreműködő személyek általában nem rendelkeznek egészségügyi, orvosi végzettséggel és így „diagnosztizálnak” súlyos, nem egy esetben halálos betegséget, amely ellen – állításuk szerint – csak az általuk forgalmazott, többszázezer forintba kerülő termék hatásos. Az árubemutatók során az érdeklődőknek különböző lézerterápiás készülékeket, lézeres agystimulátort, edénykészletekeket, alvásrendszereket (takaró, párna, derékalj), inframatracokat, segélyhívó okosórákat kínálnak. Az értékesített termékek egyre inkább az egészségügyi vonalra helyeződnek át. A cégek azonban csak az értékesítésről szóló szerződés megkötéséig, illetve a termék átadásáig készségesek. Később a cég elérhetetlenné válik.

Éppen ezért továbbra is rendkívül fontos a célcsoport fogyasztói tudatosságának növelése valamint a lehetséges jogsértések megelőzése érdekében a témakörrel kapcsolatos tájékoztatásuk.

(Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály)