A Szigetszentmiklósi Igazgatási Központ új épületét március 3-án, ünnepélyes keretek között adta át Orbán Viktor miniszterelnök. Az eseményen a kormányfő mellett részt vett Kövér László, a Magyar Országgyűlés elnöke, Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnök asszonya, Polt Péter legfőbb ügyész, Papp Károly Országos Rendőrfőkapitány, Darák Péter, a Kúria elnöke, továbbá Kovács Zoltán területi közigazgatásért felelős államtitkár, Bekk Mária, a Szigetszentmiklósi Járási Hivatal vezetője és Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott.

Az átadóünnepségen tartott beszédében Orbán Viktor miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy „a kormány olyan államot akar létrehozni, ami élvezi az emberek bizalmát, és segíti a polgárok és a vállalkozások boldogulását”.

Kiemelte, hogy a céljuk az volt, hogy az átalakított közigazgatás méltó legyen az ezeréves keresztény államhoz, de megfeleljen a 21. századi modern társadalom elvárásainak is.

A kiemelt kormányzati beruházásként kezelt projekt keretében egy komplexumban kapott helyet a Szigetszentmiklósi Járási Hivatal, a Szigetszentmiklósi Járásbíróság, a Szigetszentmiklósi Járási Ügyészség, valamint a Szigetszentmiklósi Rendőrség is. A 270 kormányablak átadásával hivatalosan pedig lezárult a 2011 óta folyó integrált ügyfélközpont-hálózat kialakítása.

A kormányfő emlékeztetett: „a kormányablakok kialakítását Navracsics Tibor miniszter kezdte el, és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter zárta le”. Hangsúlyozta, „egy digitális kor hajnalát éljük, és a közigazgatásnak meg kell felelnie az új elvárásoknak, ezért a következő évek a digitális ügyintézésre való áttérésről fognak szólni”.

Orbán Viktor a közbiztonságról szólva elmondta, hogy „mára több mint 7000 fővel bővült a rendőrség létszáma és az ország minden településén van állandó rendőri jelenlét”. „Helyreállítottuk a közrendet Magyarországon” ‒ fogalmazott. A miniszterelnök a közigazgatásban, a rendvédelemben és az igazságszolgáltatásban bevezetett életpályamodellre utalva azt mondta, hogy „mára a köz szolgálatát vállalni nemcsak szép hivatás, de kifizetődő is”.

Az eseményen Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy „a kormány 2010-ben azt a célt tűzte maga elé, hogy a területi közigazgatás legyen egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb. Ennek megfelelően, míg hat évvel ezelőtt 29 kormányablakban 29 féle ügyet lehetett elintézni, ma a 270. kormányablakot adják át, ahol már 1546 ügytípus intézhető”.

A miniszter emlékeztetett: „összesen mintegy 300 szervezet integrálódott az elmúlt hat évben a kormányhivatali és a járási hivatali struktúrába, létrejött 197 új járás, és 25 ezer munkatárs intézi az emberek ügyeit”. Mint mondta, 2010-ben egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb ügyintézést ígértek. Ennek érdekében 265 törvényt és 240 rendeletet módosítottak, így csökkent a várakozási idő, és jelentősen nőtt azoknak az ügyeknek a száma, amelyeket kevesebb, mint nyolc nap alatt képes a magyar közigazgatás elintézni. Olcsóbbá is tették a közigazgatást, az állampolgárok ma már 10 milliárddal, a vállalkozások pedig 4,5 milliárddal fizetnek kevesebbet, mint korábban.

Polt Péter legfőbb ügyész az átadóünnepségen azt emelte ki, hogy „az elmúlt években megindított folyamat eredményeként az igazságszolgáltatás, és azon belül az ügyészi szervezet is egyre inkább megfelelő körülmények közé került”. Elmondta. hogy Szigetszentmiklós esetében, ahol egy új igazságszolgáltatási centrum jött létre, régi adósságot törlesztettek, hiszen itt már jó ideje jelentős igény merült fel ‒ mutatott rá. „Az új komplexum is demonstrálja, hogy az épületben helyet kapó szervezetek egyformán a szolgáltató állam szervei ‒ mondta, hozzáfűzve, arra törekednek, hogy minél inkább megfeleljenek a szolgáltató állam igényeinek. E szervezetek ugyan függetlenek egymástól, de munkájuk egymásra épül, és egy cél kell, hogy vezérelje őket: a közrend, közbiztonság, valamint a jogrend, jogbiztonság és ezeken keresztül a közjó szolgálata.”

Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke beszédében elmondta, hogy „az épületkomplexum szimbolikusan jeleníti meg a szervezeteket, amelyek között a bíróság épülete középen foglal helyet. Ennek az üzenete, hogy a bíróságnak mindig középen kell állnia” ‒ fogalmazott. Az ő feladatuk is a közügyek, illetve a közjó szolgálata. Azonban a közjó nem azt jelenti, ami mindenkinek jó ‒ hívta fel a figyelmet ‒, hanem azt, amiben közmegegyezés van. Elmondta: „a bíróság akkor tölti be küldetését, ha nem ügyeket gyárt, hanem a problémákat megoldja”. Emlékeztetett: „az elmúlt években javult a bíróságok munkája, a 2 éven túl folyamatban lévő ügyek száma büntető területen 49 százalékkal csökkent, a civilisztikai területen pedig 39 százalékkal, és csaknem 90 százaléka az ügyeknek első fokon jogerőre emelkedett”.

Papp Károly országos rendőrfőkapitány szerint „az új épület komfortossága lehetővé teszi a kulturált és gyorsabb ügyintézését”. Köszönetet mondott azért, hogy a központban 12 fős szállórészt is kialakíthattak, ezáltal is Magyarország legkorszerűbb rendőrségi épülete jött létre. Felhívta a figyelmet arra, hogy „az itt élők elégedettek a rendőrség munkájával, javul a közbiztonság, a lakosság körében a rendőrség bizalmi indexe 77 százalékra emelkedett”.

Leszögezte: az állomány megbecsülését mutatja, hogy helyet kaptak az épületben. Az ünnepség keretében a főkapitány a kapitányság részére két gépkocsit és 10 db kézi rádiót adott át.

Tarnai Richárd, a Pest Megyei Kormányhivatal vezetője arról beszélt, hogy „korábban inkább kártyavárként építették a közigazgatást, megfeledkezve arról, hogy a cél az emberek szolgálata. 2010-től azonban nagy változás történt: a fejlesztések célja az ügyfelek középpontba helyezése volt. Ennek a folyamatnak volt része a kormányhivatali struktúra, a járási rendszer kiépítése, valamint a kormányablak hálózat megalkotása is.

Bár az igazságügyi igazgatás, államigazgatás, és a rendészeti igazgatás különálló területek, de itt egy helyen, az ügyfelek számára praktikusan elérhető formában találhatók meg” ‒ mutatott rá.

Az új, 7000 négyzetméteres épületben található járási hivatalban 12 munkaállomásos kormányablak alakítottak ki, ugyanitt helyet kap egy foglalkoztatásügyi és egy népegészségügyi kirendeltség is. Az új, összesen 3650 négyzetméteres irodatérben összesen 270 ember dolgozik majd. Az új központban többek között postapont és készpénzes csekkbefizető automata is szolgálja az ügyfeleket, de eleve kényelmes, hogy a fenti intézmények egy helyen érhetők el. Az új központ a korábbi tapasztalatok alapján 11 ezer ügyfelet szolgál majd ki minden hónapban.

A volt Csepel Autógyár területén álló ingatlan még az 1970-es években épült, a gyár igazgatási épületeként, és sokáig romos állapotban volt. Ezt vásárolta meg a Magyar Állam, és ennek újjáépítését kezdte meg a nyertes cég 2015 augusztusában, hogy 10 hónap múlva megkezdődhessen az A+ minősítésű, lényegében új irodaépület birtokbavétele.

A munka során a komplexum új épületgépészetet és villamoshálózatot, tetőszerkezetet és háromrétegű nyílászárókat kapott. A jól szigetelt tetőn 111 napelemet is elhelyeztek. Ez a korszerű, elektromos fűtő-hűtő rendszerrel együtt (a gáz nincs bevezetve) jelentősen hozzájárul az épület ökológiai lábnyomának csökkentéséhez, és jelentősen redukálja az üzemeltetés költségeit. Természetesen a teljes épület akadálymentes. Az irodák mellett 116 férőhelyes parkolót alakítottak ki, és több mint 2500 nm zöld terület jött létre 38 új fával és több mint 2000 cserjével.

(orientpress.hu/Pest Megyei Kormányhivatal)