Februárban van a biztonságos internet világnapja. Manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvend az online vásárlás. Webáruházon keresztül élelmiszertől kezdve ruhát, cipőt, elektronikai eszközt és számos szolgáltatást is vásárolhatunk. Ráadásul sok esetben a megrendelt cikkért elég a lakásajtóig mennünk, hiszen a futárok egészen a bejáratig kihozzák. De mi van akkor, ha a csomagban nem az van, amit megrendeltünk, vagy ha hiába várjuk, a csomag egyszerűen nem érkezik meg?

Az online vásárlás több előnnyel is jár, de nem árt a körültekintés, így későbbi bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat. Ma már egy olyan tájékoztató oldal is rendelkezésükre áll a vásárlóknak, amelyen a hatóságok által problémásnak talált webáruházak adatbázisa megtalálható. Emellett a panaszkezelési problémákat és a megtévesztő kereskedelmi magatartással kapcsolatos észrevételeket is bejelenthetik a vásárlók a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatóságainál.

Hosszú sorok a próbafülkénél és a kasszáknál? Boltról-boltra járás a legtetszetősebb cipő vagy ruha kiválasztása érdekében. A vásárlás olykor igen hosszadalmas folyamat, különösen igaz ez az ünnepi időszakokban. Ki ne szeretné az egészet kényelmesebbé és hatékonyabbá tenni? Az online vásárlás egyik legnagyobb előnye, hogy otthonról, akár egy fotelből is beszerezhetjük a család új televízióját, vagy a gyereknek szánt könyveket, játékokat, elektronikai eszközöket. Mindehhez csupán a számítógépünkre és sok esetben a bankkártyánkra van szükség.

Az elmúlt évek kutatásai is azt igazolják: az online vásárlások száma évről-évre egyre dinamikusabban nő. A GKI két évvel ezelőtt készített átfogó piaci elemzést. Ez alapján a hazai online kereskedelem mértéke már akkoriban meghaladta a 360 milliárd forintot.[1] A Nielsen tavalyi elemzése szerint a magyar internetezők 93 százaléka már vásárolt neten. A legnépszerűbb termék a ruházat, szolgáltatás tekintetében pedig utazást és étel-házhozszállítást rendelnek a legtöbben. [2]Ahhoz, hogy az internetes vásárlás legalább annyira örömteli legyen, mint amilyen kényelmes, érdemes kellő körültekintéssel eljárni.

Első ez esetben is a szükséges információk beszerzése. Célszerű utánajárni a kiszemelt webáruház megbízhatóságának. Olvassuk el a honlapon az Általános Szerződési Feltételeket, járjunk utána, hogy az online vásárlási felületet üzemeltető cég saját adatait megfelelően tüntette-e fel. Minderre ugyanis jogszabály kötelezi. Érdemes utánanézni annak is, hogy az adott felület nem szerepel-e a problémás webáruházak adatbázisában. Ehhez a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlap nagy segítség lehet. Itt ugyanis azok a webáruházak, vállalkozások találhatók, amelyeket a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, valamint a bíróság jogsértőnek ítélt.

Ha már eljutottunk a vásárlásig, fontos, hogy milyen módját választjuk a végösszeg rendezésének. Legbiztonságosabb az utánvétel, ha erre nincs lehetőség, a bankkártyás fizetés nyújthat még jó megoldást. Itt ugyanis az úgynevezett „chargeback” eljárás révén - amennyiben probléma merül fel a vásárlással kapcsolatban - a bankon keresztül később visszakövetelhető a kifizetett összeg. Arról se feledkezzünk el, hogy a fogyasztók az internetes vásárlás esetén is élhetnek az elállási joggal. Ez esetben 14 napon belül, írásbeli nyilatkozat mellett visszaküldhetjük az adott terméket, a kereskedő pedig köteles visszafizetni az áru értékét.

Az elmúlt években a jogalkotók és a kormányhivatalokhoz tartozó fogyasztóvédelmi hatóságok sokat dolgoztak azon, hogy javítsanak az online vásárlások biztonságán.

A számok azt bizonyítják, hogy jó irányba haladunk, 54%-ról 15-%-ra esett vissza az e-kereskedelemben tapasztalt jogsértések aránya. A Pest Megyei Kormányhivatal a jövőben is fogadja és gyűjti a vásárlók panaszkezelési problémákkal kapcsolatos bejelentéseit és a megtévesztő kereskedelmi magatartással összefüggő észrevételeit – fogalmazott Tarnai Richárd kormánymegbízott.

Fontos tudni, hogy probléma esetén első körben mindig annál tudunk panasszal élni, akitől a terméket vettük. Ebből a szempontból megkülönböztetjük az úgynevezett gyűjtőoldalakat (pl. eMAG). Ezek ugyanis nem webáruházak, hanem közvetítő felületek, számos cég termékét kínálják. Ha innen rendelünk, nem is ezekkel az oldalakkal kerülünk szerződéses viszonyba, hanem azzal a céggel, amelynek az áruját közvetítik. Ha az például román vagy kínai vállalkozás, akkor elállás esetén is ezekbe az országokba kell visszaküldeni a terméket. Legyünk körültekintők és tudatosak, így a kellemetlen meglepetésből is kevesebb lesz!

 

[1] http://www.uzletresz.hu/eladas/20180508-online-internetes-vasarlasok-szama-magyarorszagon-2018.html

[2] https://kosarertek.hu/piac/15-kal-nott-az-online-bevasarlas-forgalma/

 

 

 

(Pest Megyei Kormányhivatal)