A beruházásban felújították és szélesítették a nyomvályús, leromlott állapotú 2x1 sávos útszakaszokat, amelyek bővítésével és korszerűsítésével négy sávon kényelmesebben és biztonságosabban közlekedhetnek az autósok. A 21-es számú főút fejlesztése több ütemben, több szakaszon zajlott és zajlik jelenleg is. A főút 2x2 sávossá szélesítésével, különszintű csomópontok, turbó körforgalmak, új gyalogos aluljárók kialakításával nagyban növelik a közlekedés biztonságát, csökkentik az eddig gyakori balesetek számát - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: "A következő években magas szintű közúti kapcsolatot kap más megyei jogú városok mellett Salgótarján is. A megyeszékhely a 21-es számú főút négysávúsításával válik gyorsabban és biztonságosabban megközelíthetővé az M3 autópálya felől. A gyorsforgalmi bekötést elsődleges igényként nevesíti a Modern Városok Programban megkötött helyi megállapodás. A kabinet gondoskodik a folytatásról is, már zajlik a főút Salgótarján elkerülő és országhatár közötti szakasza fejlesztésének előkészítése."

Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: "Nagy nap ez a mai Kelet-Nógrád életében, hiszen újabb nagy lépést tettünk meg azért, hogy egy több, mint 20 éves álom valóra válhasson. Több szempontból kiemelt jelentőségű ez a beruházás. A teljes fejlesztés befejezésével Kelet-Nógrád is bekapcsolódik a gazdasági vérkeringésbe, a közlekedési infrastruktúra fejlesztése lakosság megtartó és tőkevonzó erejű is egyben. Jövő tavasszal már 15-20 perccel gyorsabban juthatunk el Salgótarjánból Budapestre és fordítva, mindezt sokkal biztonságosabb körülmények között tehetjük meg."

Balla Mihály, Nógrád megye fejlesztési biztosa hangsúlyozta: "Ez a beruházás nem csak Kelet-Nógrád, hanem Nyugat-Nógrád térségét is erősíteni fogja, meggyorsítja a közlekedést, a környék települései könnyebben elérhetővé válnak. A 21. sz. főút fejlesztése olyan lehetőség, ami hozzájárul ahhoz, hogy a munkanélküliség tovább csökkenjen, a gazdaság és a turizmus tovább növekedjen a megyében."

Szabó Sándor, Nógrád megye kormánymegbízottja hozzátette: "A 21. sz. főút története 1957-ben indult, akkor alakították ki ezt az új nyomvonalat, amin az elmúlt évtizedekben közlekedtünk. A mostani bővítéssel legalább akkora haladást érünk majd el, mint akkoriban az új út megépítésével."

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a 21. sz. főút további fejlesztését ismertette: "A főút a mostani két szakasszal együtt nagyságrendileg már 27 km hosszan egybefüggően 2×2 sávos. A Heves és a most átadott két Nógrád megyei szakasz építése még 2016 nyarán kezdődött meg, majd tavaly júniusban elindult a Tar és Mátraverebély, valamint a Mátraverebély és Bátonyterenye közötti út négynyomúsítása is. A Heves megyei Hatvan és Lőrinci közötti szakaszon jelenleg a befejező munkálatok zajlanak, az átadás 2018 tavaszára várható.  Tar-Mátraverebély közötti és Mátraverebély-Bátonyterenye szakaszok a befejezése 2019 tavaszán várható."

A négynyomúsított szakaszok

Szurdokpüspöki és Pásztó között 4,5 kilométeren építették ki a 2×2 sávot. A meglévő sertéstelep megközelítésére a jelenlegi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítottak ki, ahol a főút felett vezették át a sertéstelepi utat. A hollókői út csatlakozásánál kialakították a pásztói déli rombusz típusú csomópontot. Ide kötötték be a Pásztó felé, valamint Csécse felé vezető utak korrekcióját is, ezzel együtt a mellékutak korábbi főúti csatlakozását megszüntették. A sertéstelep után vadátjárót építenek, ennek befejező munkálatai még folyamatban vannak. A szakasz kivitelezése nettó 8,037 milliárd forint, kivitelezője a Colas Út Zrt., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. által alkotott konzorcium.

Pásztó és Mátraszőlős, illetve Tar között is négynyomúsították a 21-es számú főutat mintegy 3,7 kilométer hosszban. A pásztói nyugati, korábbi szintbeni csomópont helyett különszintű csomópontot alakítottak ki, amelyben a főút felett vezették át a pásztói Irinyi utcát. A TSZ telepre vezető út csatlakozása továbbra is megmarad, gyorsító és lassító sávokat alakítottak ki. Mátraszőlős főúti csatlakozásánál turbó típusú, kétsávos körforgalmi csomópontot építettek, amelyben a gyalogosok közlekedése aluljáróval van biztosítva a főút alatt. Ezt a szakaszt a HE-DO Kft. építette meg nettó 6,349 milliárd forintból.

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

(Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)