A Kormány a Jó Állam koncepciójának megfelelően kiemelt figyelmet fordít a közigazgatás és az állampolgárok életét érdemi módon befolyásoló állami szervezetek együttműködésének fejlesztésére, valamint arra, hogy ezek a fejlesztések a legmegfelelőbb módon szolgálják az egyének, közösségek és vállalkozások igényeit.

Ezek az igények folyamatosan változnak, amelyekkel lépést tartani csak egy megújított, új szemléletű közigazgatás képes, olyan eszközökkel felvértezve, amelyek az ügyek gyors, rugalmas, az ügyfél számára a legkényelmesebb elintézését biztosítják.

A megváltozott ügyféli igényekre és élethelyzetekre figyelemmel a modern közigazgatási szolgáltatások részeként gondoskodott a Kormány az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér kialakításáról, amely 2017. november 1-től kezdi meg működését.

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) egy olyan egységes informatikai környezet, amely a legmagasabb fokú adat- és informatikai védelemmel biztosítja az egészségügyi ágazaton belüli hatékony kommunikációt a közfinanszírozású egészségügyi intézmények között.

Az EESZT létrehozása és működtetése elsősorban az egészségügyi állami intézmények és szolgáltatók működését érinti, ugyanakkor ezzel egyidőben az állampolgárok részére nyújtott ügyintézés egyszerűsítését is megvalósítja, hiszen célja többek között a betegek adatainak és a dokumentációk cseréjének megvalósítása, valamint egymás erőforrásainak használata.

Az EESZT működésével az egészségügyi ellátók és ellátottak is szorosabb kapcsolatba kerülnek, leegyszerűsödik az ellátás folyamán keletkezett adatok és dokumentumok elérhetősége, biztosítottá válik az egészségügyi ágazat számára a rendelkezésre álló adatok egységes kezelése és hatékony elemzése, ami egyaránt segítség a betegnek és az orvosnak is.

Az EESZT-hez történő biztonságos hozzáférés egyik alapvető feltétele, hogy a személyes adatokat kezelő egészségügyi alkalmazottak, háziorvosok és gyógyszerészek rendelkezzenek a 2016-ban bevezetett, ingyenesen igényelhető elektronikus személyi igazolvánnyal (eSzemélyi).

A Heves Megyei Kormányhivatal az Állami Egészségügyi Ellátó Központtal, valamint a megyei egészségügyi szervekkel szorosan együttműködve biztosítja az információs platform hozzáféréséhez szükséges eszközöket. Kormányablakaink megnövelt munkaállomás-kapacitással, valamint kedvező – esetenként hosszított – nyitvatartással várják az új típusú személyi igazolvánnyal még nem rendelkező egészségügyi alkalmazottakat, emellett folyamatban van a rendszer működtetéséhez szükséges technikai eszközök szállítása és telepítése az egészségügyi intézményeknél és szolgáltatóknál.

A közigazgatási szervezetrendszer szereplői közötti kapcsolatok fejlesztése mellett kiemelkedő funkciója a rendszernek az állampolgárok részére biztosított szolgáltatás; az EESZT segítségével az állampolgárok bárhol és bármikor lekérdezhetik, megtekinthetik és nyomon követhetik az egészségügyi ellátásunk során keletkezett információkat, dokumentumokat.

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez az állampolgárok – a kormányablakokban ingyenesen igényelhető – ügyfélkapu szolgáltatás segítségével férhetnek hozzá.

A modern és fokozatosan bővülő elektronikus közigazgatási szolgáltatások igénybevétele részben az állampolgárok oldaláról is igényli a gondolkodásmód megváltoztatását, hiszen számos szolgáltatás használat az új típusú személyi igazolványon (eSzemélyi) alapul.

Az eSzemélyi a hagyományos kártyaformátumú igazolványhoz képest számos korszerű előnyt kínál; egyidőben szolgál személyazonosítóként, adókártyaként és társadalombiztosítási (TAJ) kártyaként, kiváltva a külön adathordozók szükségességét, emellett opcionálisan legfeljebb kettő, vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámot is tartalmaz.

Az elektronikus személyi igazolvány több, az állampolgárok kényelmét szolgáló funkcióval is rendelkezik, amelyek elsősorban a közigazgatási szolgáltatások helyfüggetlen, akár otthonról történő igénybevételét teszik lehetővé.

Ezen funkciók közül kiemelkedik az elektronikus azonosítás (eID) biztosítása, amely lehetővé teszi, hogy az állampolgár távolról, hálózati szolgáltatások felhasználásával kapcsolódjon közigazgatási rendszerekhez, elektronikusan azonosítsa magát és intézze ügyeit.

Az eSzemélyi egyúttal úti okmányként (ePASS) is használható: az okmány minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol azt a schengeni, vagy más államközi egyezmény lehetővé teszi. A kártya kényelmi funkciója abban áll, hogy ezekben az országokban az eSzemélyi segítségével lehetőség van a gyorsabb és gördülékenyebb határátlépésre (ún. zsilipkapus beléptetés).

Az Állam valamennyi eSzemélyivel rendelkező állampolgár részére ingyenes elektronikus aláírást (eSIGN) is biztosít, így lehetőség nyílik az elektronikus dokumentumok minősített elektronikus aláírással történő ellátására, illetve teljes bizonyító erejű magánokiratok elektronikus elkészítésére.

Az új személyazonosító igazolvány nem önmagában nyújtja a szolgáltatásokat, hanem működése egyfajta kapu, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja.

Tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket, hogy a Heves Megyei Kormányhivatal – elkötelezve magát a modern és ügyfélközpontú közigazgatási szolgáltatásnyújtás mellett – folyamatosan áll ügyfelei rendelkezésére a közigazgatás megújuló elektronikus lehetőségeivel.

(Heves Megyei Kormányhivatal - Kommunikáció)