Gyógyulással, új ismeretek gyors elsajátításával, fogyással, vagy fiatalodással kecsegtetnek az úgynevezett „csodát ígérő termékeket” kínáló honlapok. A gyakran hangzatos nevű, magukat amerikainak, vagy nyugat-európainak kiadó cégek sokszor hamis ígéretekkel, csábító hirdetésekkel tévesztik meg a vásárlókat. A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatos ellenőrzésekkel védi a magyar vásárlók érdekeit, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium kezdeményezésére együttműködnek a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal is. A hatósági együttműködés mellett a fogyasztói tudatosság is fontos a megtévesztő cégek visszaszorításában! A „csodát ígérő termékeket” kínáló honlapok ismertetőjegyeit az alábbiakban olvashatja.

•  Az ilyen típusú termékek hirdetései általában más honlapokon, jellemzően hírportálokon, cikkeket gyűjtő honlapokon jelennek meg.

• A hirdetés képére kattintva juthatunk el a terméket bemutató honlapra, melynek szövegezése gyakran magyartalan, vélhetően fordítóprogrammal készült.

• A honlapok egyszerű felépítésűek, azokon keresztül egy típusú terméket lehet csak megrendelni.

• A weblapokon sok színes illusztrációval, előtte-utána fotóval, továbbá vásárlói és véleményvezér (híres személy, orvos, kutató) általi bemutatással teszik vonzóvá a terméket.

• A termékek dobozát rendszerint „magas minőséget” szimbolizáló matricával látják el. A honlapokon is gyakoriak a különféle minősítést jelző jelvények, például „Amerika sikerterméke”, „az év legnépszerűbb terméke”, „100% elégedettség garancia”.

• Gyakori, hogy különleges akció keretében történik az értékesítés (például „50 %-os kedvezmény csak ma”, visszaszámláló óra mutatja, hány percig érhető el a termék kedvezményes áron, vagy már csak pár darab van belőle).

• A sok színes, képes információ ellenére a termékekről a lényeges információk nem érhetőek el a honlapon, például általában nincs feltüntetve a készítmények kiszerelése, tömege, térfogata vagy egységára.

• A vásárláshoz nincs szükség regisztrációra, csupán néhány adat megadása, egy űrlap kitöltése elegendő hozzá. A megrendelőt az eladó hívja fel, általában magyar telefonszámokról. A telefonbeszélgetés során nagyobb kiszerelésű, több darab termékből álló csomagra, így drágább termék vásárlására próbálja rábeszélni a vásárlót.

• Az ilyen típusú honlapokon általában nincs lehetőség a bankkártyás fizetésre. A bolti átvétel lehetősége nem biztosított, a termékeket futár szállítja ki.

• Gyakori, hogy a termék megvásárlása után néhány héttel felhívják telefonon a vásárlót, hogy a kívánt hatás elérése érdekében további csomagokat vegyen meg.

• Az értékesítő vállalkozásokat probléma esetén nehezen vagy egyáltalán nem lehet elérni, a cég és a vásárló közötti kommunikáció egyoldalú. Emiatt az elállási joggal nem lehet élni. A honlapokon magyar nyelvű szerződési feltételek, magyarországi elérhetőségek ritkán szerepelnek.

További információk: http://fogyasztovedelem.kormany.hu/

(Heves Megyei Kormányhivatal - Kommunikáció/ fogyasztovedelem.kormany.hu)