Több, mint félmillió polgárral áll kapcsolatban a Heves Megyei Kormányhivatal, amely hamarosan két kormányablak busszal is segítheti az itt élők ügyeinek intézését – egyebek között erről is beszélt a Heves Megyei Hírlapnak adott interjújában dr. Pajtók Gábor megyénk kormánymegbízottja.

Kormánymegbízott úr! Nem új keletű törekvés az egyablakos ügyintézési rendszer kialakítása. Lehet tudni, hány emberrel áll kapcsolatban ma a megyei kormányhivatal?
Magam is újra és újra rádöbbenek, micsoda szervezeti- és feladatkoncentráció valósult meg 2015 óta. A kormányablakokban jelenleg 1500 féle ügykört intézhetnek az állampolgárok, tavaly összesen közel négyszázezer ügyfél fordult meg Heves megye kilenc kormányablakában. A paletta több, mint színes, hiszen vannak itt az állampolgárok biztonságához kapcsolódó feladatok, így egyebek között élelmiszerbiztonság, vagy növényvédelem, de olyan hatósági ügyek is, amelyek az emberek mindennapjait végigkísérik a támogatásoktól kezdve, a nyugdíjon át, a rehabilitációig. Emellett felügyeljük az építkezéseket, véleményezzük-engedélyezzük az utak, hidak megvalósulását, azaz egyfajta kontrollt is gyakorlunk annak érdekében, hogy a jogszabályi előírások érvényesüljenek. Ezért is fontos, hogy a kollégáink felkészültek, naprakészek, lojálisak és motiváltak legyenek. Szerte a megyében 25 ügyfélszolgálatot működtetünk, tehát nemcsak kormányablakokat, így becsléseink szerint jóval több, mint félmillió emberrel állunk kapcsolatban az ügyeken keresztül.

– A jól képzett munkatársak mellett a megfelelő infrastrukturális háttér is fontos, talán ezért is kezdtek korszerűsítésbe. Hogy áll ez a munka?
Még 2016-ban indult az a KEHOP-os projekt, amely révén 1,13 milliárd forintból 20 hivatali épület energetikai korszerűsítése vált lehetővé. A beruházásoknak köszönhetően a Heves Megyei Kormányhivatal középületeinek éves elsődleges energia fogyasztása tavaly több mint 2 millió kilowattórával csökkent, ami több mint 70 millió forintos költségmegtakarítást jelent. A középületeink Egerben mind megújultak, a Barkóczy úti volt pénzügyi palota 120 milliós nemzeti forrásból szépült meg kívül-belül és a Kossuth utcai ötszintes épületünk korszerűsítése is hamarosan befejeződik. Úgy gondolom, fontos szólni arról, hogy tavaly saját forrásból 60 millió forintot fordítottunk információbiztonságra, azaz kibertámadások elleni védekezésre, de egy korszerű vagyonvédelmi rendszert is kiépítettünk. Ez mind a kollégáink munkáját dicséri.

– A kiemelt beruházások ügyében is szerep jut a kormánymegbízottnak. Pontosan mi a feladata?
Vannak olyan beruházások, amelyeket nemzetgazdaságilag kiemelten fontosnak minősít a kormány. Bizonyos ügyekért, mint például a paksi bővítés, meghatározott személy – miniszteri biztos, vagy kormánybiztos- a felelős, de az általános szabály az, hogy e kiemelt beruházások hatósági ügyeiért az adott megyében a kormánymegbízott felel. Heves megyében kialakítottunk egy – a visszajelzések alapján egyedülálló- rendszert: már a munka kezdetén összehívunk egy értekezletet, amelyre meginvitáljuk valamennyi, a beruházás kapcsán szóba jöhető szakhatóság képviselőjét és a beruházót, így már a startnál olyan praktikus információk hangzanak el, amelyek megkönnyíti a szereplők munkáját. Megyénkben jelenleg 22 nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű ügyben van koordinációs szerepe a kormánymegbízottnak. A nagy volumenű beruházások közül a legtöbb gépipari-autóipari fejlesztéshez kapcsolódik – ilyen a ZF Hungária, a SIAD Hungary Kft. és az Apollo Tyres fejlesztése –, másrészt vegyiparhoz, élelmiszeriparhoz (úgy, mint a Viresol Kft. visontai beruházása), harmadrészben pedig infrastruktúra kiépítéséhez és a nemzeti örökség megőrzéséhez (pl. egri vár rekonstrukciója). A hétköznapi ember talán nem is tudja, de a kormányhivatal szakemberei járnak el a hatósági engedélyeztetésben, ebben az értelemben kulcsszereplői egy-egy ilyen beruházásnak. Korábban – részben a széttagolt intézményi struktúra miatt- jelentős időbe teltek az engedélyezési eljárások, ám ez ám ez mostanra lényegesen lerövidült, s ez is hozzájárult Magyarország versenyképesebbé válásában.


– Elégedett az elmúlt esztendő munkájával?
Maximalista, s örök elégedetlen vagyok, de áttekintve a 2018-as évet, azt mondhatom: helytálltunk. Egymillió ügyhöz képest mindössze 20-25 panaszt kaptunk, s kivizsgálva őket megállapítottuk, hogy a legtöbbjük megalapozatlan volt. Hál’ Istennek katasztrófa nem sújtotta a megyét, s fordíthattunk időt, energiát társadalmi szerepvállalásra is: négy defibrillátort helyeztünk el a legforgalmasabb ügyfélszolgálatokon és 120 embernek biztosítottunk elsősegélynyújtó-képzést. Ha arra gondolok, milyen épületben működött Pétervásárán vagy Bélapátfalván a járási hivatal, s milyenben most, azt mondhatom, e tekintetben nincs okunk panaszra.


– Hogy látja, mi az idei esztendő legfőbb feladata, kihívása?
A legfontosabb, hogy még magasabb színvonalon intézzük az ügyfelek ügyeit, és soha ne feledkezzünk meg arról, hogy mindig az ügyfél, az ember legyen a központban. Az idei évtől reményeink szerint két kormányablak busz szolgálja majd a Heves megyei polgárokat, közvetve a vállalkozásokat is. Az akadálymentesített járművekben kistelepüléseken, vagy akár vállalkozások székhelyén a kormányablakokban elintézhető összes, több mint 1500 ügyet képesek leszünk elvégezni. Ez óriási segítség lehet mások mellett az idősek otthona lakóinak, a kistelepüléseken élőknek vagy akár egészségügyi intézmények betegeinek. S hogy mit kívánok még erre az évre? Amit Kányádi Sándor írt Csendes pohárköszöntő újév reggelén című versében: „Szaporodjon ez az ország Emberségbe’, hitbe’, kedvbe’, s ki honnan jött, soha soha ne feledje...”

(Heves Megyei Hírlap)