­Villámgyors digitális üzemváltás – alig csökkent az intézett ügyek száma - Rácz Róbert kormánymegbízott a Hajdú-Bihari Naplónak adott interjút.

– Köszönet illeti valamennyi kollégámat, akik minden szakterületen megfontoltan, fegyelmezetten, a járványügyi védekezési szabályok betartásával, az ügyfelek és saját biztonságuk szem előtt tartásával végezték munkájukat – kezdte a beszélgetést Rácz Róbert, a megyei kormányhivatal vezetője, aki elöljáróban néhány fontos adatot tárt a nyilvánosság elé. Mint elmondta, mindennapi életünk gyökeresen megváltozott a veszélyhelyzet alatt, ennek ellenére a kormányhivatali ügyintézés és a hatósági munka nem állt le, sőt: a különleges jogrend idején is közel 400 ezer döntést hoztak, és ez alig jelent visszaesést a korábbi évekhez képest.

Hogyan volt ez mégis lehetséges úgy, hogy a kormányablakok ügyfélforgalma – érthető okokból – jelentős csökkenést mutatott.
Az eredmény elérésében óriási szerepe van a digitális átállásnak és az elektronikus ügyintézési lehetőségeknek, valamint az időközben bevezetett, vészhelyzetre optimalizált, az ügyfeleket és az ügyintézőket védő szabályoknak. A koronavírus-járvány a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal valamennyi munkatársára a megszokottnál lényegesen nagyobb terhet rótt, az állampolgárok elé mégsem gördültek leküzdhetetlen akadályok az ügyintézés során.

A járvány terjedésének megakadályozása érdekében milyen lépéseket tett a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal?
A veszélyhelyzet kihirdetését követően a munkatársak és az ügyfelek biztonsága érdekében több területen is lépnünk kellett. A legnagyobb forgalmú ügyfélszolgálatainkon úgynevezett hideg ködösítési eljárással fertőtlenítést végeztettünk, az ügyfélfogadási pontokon több mint 200 plexifalat telepíttettünk, munkatársainkat elláttuk a biztonságos ügyintézéshez szükséges védőfelszereléssel (arcmaszk¬kal és gumikesztyűvel), továbbá biztosítottuk a szükséges mennyiségű kéz- és felületfertőtlenítő szereket. Munkatársaim emellett közreműködtek a kormány által a megyében működő több mint 550 egészségügyi szolgáltató részére beszerzett védőeszközök szétosztásában is. Beszédes adat, hogy a helyszíni ellenőrzések lefolytatása, a védőeszközök kiszállítása és a járványügyi határozatok kézbesítése során mindösszesen több mint 45 ezer kilométert kellett megtennünk.

Sok feladat hárult az elmúlt időszakban a kormányhivatalokra. A járványhelyzetet követően ön hogyan értékeli ezt az időszakot?
Valóban soha nem látott időszakon vagyunk túl. Az én személyes tapasztalatom az, hogy ez a példátlan helyzet még jobban összekovácsolta a szervezetet, több társterület összehangolt, precíz szakmai munkájára volt szükség folyamatosan. A Nemzeti Népegészségügyi Központ a megyei és a járási tiszti főorvosok számára már a veszélyhelyzet kihirdetését megelőzően, valamint a veszélyhelyzet ideje alatt is szakmai tájékoztatókat tartott, eljárásrendeket dolgozott ki a megváltozott helyzet kezelésére. A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal illetékességi területén közel 3500 járványügyi megfigyelést vagy elkülönítést elrendelő határozatot hoztunk a veszélyhelyzet ideje alatt. Kiemelt feladatunk volt továbbá annak a Hajdú-Bihar megyében működő közel nyolcvan idősotthonnak és bentlakásos szociális intézménynek az ellenőrzése is, ahol a járvány szempontjából a legveszélyeztetettebb korúak élnek. Az, hogy Hajdú-Bihar megyében sem idősotthonban, sem gyermekotthonban nem volt igazolt COVID-19-fertőzött, az intézmények fegyelmezett, az eljárásrendeknek megfelelő működésének, valamint az ellenőrzések során a kormányhivatal járványügyi szakemberei által nyújtott szakmai segítségnyújtásnak egyaránt köszönhető, a kormányhivatal vezetőjeként külön köszönetet szeretnék mondani ezért. Azóta – a mai napig is – megyeszerte több mint 70 munkatársam dolgozik folyamatosan a járvány elleni védekezésben, hiszen a vírus még mindig jelen van, a készültség sem tűnhet tova.

Milyen ügyfélbarát intézkedéseket vezettek be a kormányhivatalokban?
Azonnali döntés született az ügyfelek és az ügyintézők védelme érdekében arról, hogy a kormányablakokban, az okmányirodákban, valamint a kormányhivatalok és járási hivatalok egyéb ügyfélszolgálatain az ügyintézés kizárólag előzetes időpontfoglalással történjen, ezzel is csökkentve (közel a felére) a személyes találkozások számát. Ezt ellensúlyozandó persze szükség volt egyéb csatornákat is megnyitnunk, ezért további, folyamatosan hívható telefonszámokat biztosítottunk, és az ügyfélszolgálatokon gyűjtőládákat helyeztünk ki. A gyűjtőládák használatával a kérelmek és egyéb beadványok személyes kontaktus, zsúfolódás és várakozás nélkül is eljutottak a megfelelő szakemberekhez. A ládákat egyébként jó gyakorlatként számos ügyfélszolgálati ponton megőriztük. Előremutató intézkedés, hogy a veszélyhelyzet alatt, illetve a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napon belül lejárt okmányok érvényességi ideje 180 nappal meghosszabbodik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a március 11. és július 3. között lejárt okmányok, beleértve a gépjárművek forgalmi engedélyébe bejegyzett műszaki érvényességi időt is, 2020. december 15. napjáig Magyarország területén, tehát belföldön érvényesek maradnak. A vezetői engedéllyel kapcsolatban 2020. június 18-tól új szabály az is, hogy a vezetői engedély kiállítására irányuló adatlappal is lehet Magyarország területén vezetni, az új okmány kézhezvételéig, de maximum 30 napig. Emiatt az ügyfél már az igénylés során le tudja adni a lejárt jogosítványát, az újat pedig postai úton kézbesítik számára. Az átmeneti gazdasági nehézségek áthidalása és a koronavírus-járvány következményeinek mérséklése érdekében meghozott kormányzati intézkedések sorába illeszkedve automatikusan meghosszabbodnak a veszélyhelyzet ideje alatt, illetve a veszélyhelyzet végétől számított fél éven belül lejáró építési engedélyek. Ennek célja, hogy a járványhelyzet ideje alatt lelassult, esetleg leállított beruházások a lehető leggyorsabban, fölösleges adminisztrációs terhek nélkül folytatódhassanak, illetve újraindulhassanak.

Egyéb területeket is érintettek az intézkedések?
A klasszikus államigazgatási platform mára szinte mindenki számára egyenlővé vált a kormányablakokban intézhető – elsősorban valamilyen okmánnyal kapcsolatos – ügyes-bajos dolgokkal. Emellett ne feledjük el azt sem, hogy a nyugdíjbiztosítási, családtámogatási, egészségbiztosítási, valamint lakástámogatási szakterületet érintően is számos kedvezményről született kormányzati döntés. Példaként említem a felülvizsgálatok szünetelését a rehabilitációs ellátásokban, illetve a baleseti vagy rokkantsági járadékban részesülők esetében, de említhetném akár a veszélyhelyzet alatt megszűnt ellátások továbbfolyósítását mind a gyes, gyed, gyet, mind pedig a rehabilitációs ellátás vonatkozásában is. Mindezek mellett átütemeztük az ügyfelek részére engedélyezett részletfizetési kérelmeket, pénzellátási ügyekben pedig elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosítottunk a munkáltatók számára.

Hogyan tudnak segíteni a foglalkoztatás területén?
A kormány Gazdaságvédelmi Akciótervének egyértelmű célja volt: aki a veszélyhelyzet miatt nem veszítette el a munkahelyét, az meg is tarthassa azt; aki pedig kikerült a foglalkoztatásból, az minél hamarabb visszatérhessen a munkaerőpiacra. Ennek érdekében négy eszközt vezettek be a foglalkoztatási szakterületen: az álláskeresési ellátások megállapítása, a csökkentett munkaidejű foglalkoztatás, valamint a kutatás-fejlesztés-innovációs szektor magasan képzett munkavállalóinak támogatása, illetve a rendkívül kedvező munkahelyteremtő bértámogatás megállapítása. Ehhez a Gazdaságvédelmi Akcióterv különböző támogatási lehetőségeket biztosít a munkaerőpiac szereplői számára, mint például a munkahelyteremtő bérköltség-támogatás. A Munkahely¬védelmi Akcióterv keretében pedig a csökkentett munkaidős foglalkoztatás elnevezésű program támogatására is lehetőség van. A folyamatban lévő képzéseket, tanfolyamokat – a veszélyhelyzet kormány általi kihirdetésével párhuzamosan – felfüggesztettük, azonban szeretném kiemelni, hogy a kormány döntése értelmében a képzésben résztvevők erre az időszakra is keresetpótló juttatást kaptak. Jó hír, hogy mára valamennyi képzés újraindult. Azokat az álláskeresőket pedig, akik elveszítették munkájukat, és az önálló vagy hivatali segítséggel folytatott álláskeresésük a munkaerőpiacon nem vezetett eredményre, közfoglalkoztatási programok keretében történő munkavégzéssel tudtuk segíteni.

A védelmi bizottságoknak milyen szerepe volt a vészhelyzet idején?
A védelmi bizottság egy, a kormány irányítása alatt működő olyan testületi szerv, amelyben együttműködnek például a kormányhivatalok népegészségügyi szervei, a rendőrség, a honvédség, a katasztrófavédelem és az önkormányzatok. A bizottság a járványügyi veszélyhelyzet idején szorosan együttműködött az operatív törzzsel, segítette az operatív törzs területi feladatai koordinálását, végrehajtását, a tagok közötti információáramlást és a napi kapcsolattartást például a mentőszolgálattal.

Sokan tervezik nyaralásaikat ezekben az időkben. Milyen tanácsokat tud adni a nyaralni vágyóknak?
Továbbra is fontos az elővigyázatosság, mind a belföldi, mind a külföldi utazások során. Tudjuk mindannyian, hogy Magyarország, azon belül Hajdú-Bihar megye is nagyon sok vonzó turisztikai célponttal rendelkezik, ezek a jelen helyzetben még inkább felértékelődnek. Ami a külföldi utazásokat illeti, az operatív törzs javaslatára a kormány úgy döntött, hogy a koronavírus-járvány súlyossága szempontjából három – vörös, sárga és zöld – kategóriába sorolja az országokat, és ennek megfelelően szabályozza az onnan érkezők határátlépését. Az ezzel kapcsolatos feladatok teljesítésében a kormányhivatalnak is komoly szerepe van. Fontos, hogy az állampolgárok körültekintően szervezzék nyaralásaikat, megbízható forrásból tájékozódjanak, és kövessék a védekezésre vonatkozó ajánlásokat, előírásokat. Közös célunk, hogy megakadályozzuk a vírus terjedését, és elejét vegyük egy újabb fertőzési hullámnak. Én azt gondolom – és remélem véleményemmel nem vagyok egyedül –, hogy az eddig bevált gyakorlatok következetes és fegyelmezett betartása továbbra is szükséges.
„Tiszteljük egymást, tartsunk megfelelő távolságot, és viseljünk védőmaszkot olyan helyeken, ahol másfél méternél közelebb kerülhetünk egymáshoz. Ennyit mindannyian megtehetünk!”

Forrás: www.haon.hu

(HBMKH)