Átadták a forgalomnak a keleti elkerülő utat és a beruházás részeként az új Mosoni-hidat. Győrben és térségében ez az elmúlt két évtized legnagyobb közúti fejlesztése, hangzott el a szerdai ünnepségen. Az ünnepségen megjelentek: Szíjjártó Péter külügyminiszter, a térség országgyűlési képviselői: Simon Róbert Balázs államtitkár, Kara Ákos államtitkár (Fidesz), Borkai Zsolt Győr polgármestere és Széles Sándor kormánymegbízott.

A beruházás több szempontból is rendkívül jelentős fejlesztés Győr életében. Az összesen 13 és fél kilométer hosszú út összeköti az M1-es autópályát a szlovákiai Nagymegyer felé vezető 14-es számú úttal. A teljes elkerülő utat a számítások szerint átlagosan több mint kilencezer jármű használja majd naponta.
Az átadó ünnepségen Borkai Zsolt polgármester elmondta: Győr gazdaságának dinamikus fejlődése, a lélekszám növekedése olyan jelenségekben is óhatatlanul megnyilvánul, mint a közutak zsúfoltsága. Sokkal több gépjármű fut az utakon, mint korábban, ma már sok családban a férj és feleség is külön autóval jár dolgozni, bevásárolni. A régen kialakított városszerkezet nem mindenütt módosítható, az utcák nagy része például nem szélesíthető. A győri ipari park cégeihez érkező teher- és személyforgalom is arányosan nő a vállalkozások bővülésével. Ebben a helyzetben a város útjait az átmenő forgalomtól tehermentesítő elkerülő szakaszok megépítése jelent megoldást. A polgármester szerint az is fontos, hogy a jövőben teljesen összeérjen a várost körülölelő körgyűrű. Borkai Zsolt megköszönte a kormánynak, hogy Győrre kiemelt figyelmet fordít.

Kara Ákos államtitkár, országgyűlési képviselő utalt a közelmúlt jelentős útfejlesztéseire Győrben és a város térségében. Megemlítette, az M85-ös főút bevezető szakaszát, a déli városrészben a metrócsomópont átépítését, melynek balesetmegelőző szerepe kiemelkedő, szólt a 83-as főút bevezető szakaszán, a nádorvárosi köztemető előtti, valamint a Praktikernél kialakított körforgalom átépítéséről. Kiemelte: a keleti elkerülő a Győr környékén élők munkába járását is segíti. Ez azért is fontos, mert közülük sokan az ipari parkban keresik a kenyerüket - hangoztatta a képviselő.

Simon Róbert Balázs államtitkár, az érintett térség országgyűlési képviselője azt hangsúlyozta, hogy ebben a térségben az elmúlt húsz év legfontosabb és legnagyobb közúti fejlesztése valósult meg, mely környezetvédelmi, gazdasági és forgalmi szempontból is számos haszonnal jár. A keleti városrész forgalma átterelődik erre az új útra, nagy mértékben mérséklődik a Fehérvári úton, főleg az Árkád közelében eddig tapasztalható zsúfoltság. Révfaluból, a bácsai városrészből, Nagybajcsról, Szőgyéről és Vámosszabadiból a Győri Nemzetközi Ipari Parkba, valamint Budapest irányába lényegesen rövidül a menetidő, biztonságosabbá válik a közlekedés. Az államtitkár arra is felhívta a figyelmet: a keleti elkerülő által érintett Kisbajcs, Nagybajcs és Vámosszabadi térségében új ipari területek feltárására kerül sor, már most nagy az érdeklődés a lehetőségek iránt. Az államtitkár arra is felhívta a figyelmet: a beruházás keretében épült híd nyolc év alatt a második Mosoni-Duna híd a térségben. (2010-ben adták át a győri Jedlik-hidat.) „Borkai Zsolt polgármesterrel, valamint Kara Ákos képviselőtársammal azon dolgozunk, hogy a várost körülvevő körgyűrűt észak-nyugati irányból is teljesen be tudjuk zárni, ezáltal mentesül Győr a városon csupán áthaladó forgalomtól” – ígérte a képviselő.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter visszautalt arra, hogy 2010-ben a város, a kormány és az Audi Hungaria Zrt. vezetői közösen beszélték meg, milyen beruházásokra van szükség Győr nemzetközi versenyképességének további fejlesztéséhez. Ekkor vetődött fel a péri reptér bővítése, s a keleti elkerülő út megépítése. A kormány, az önkormányzat és az Audi, valamint az autóipari cégek összefogásának köszönhetően Győr ma már Európa egyik járműipari fővárosa, fogalmazott a miniszter. Ehhez gratulált a város polgármesterének és országgyűlési képviselőinek. Szijjártó Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy az új ipari forradalom, a digitalizáció, a motorizáció, az elektromobilitás hatalmas kihívás. Erre csak kiszámítható gazdasági környezettel, jól képzett szakemberekkel lehet megfelelni, Győr egyeteme és szakközépiskolái pedig gondoskodni tudnak a jó szakemberekről. Az infrastruktúra – köztük ez a nagyszabású beruházás – pedig logisztikai szempontból is kiszámíthatóvá teszi a termelést, ami a világcégek magyarországi anyagvállalatai szempontjából nagy versenyelőnynek számítanak. Szijjártó Péter szerint is nagyon fontos, hogy az új út és a híd jobb belső kapcsolatokat teremt a városban, mely végre jelképesen és szó szerint is fellélegezhet.

Klatsmányi Tiborról nevezik el a 813-as főút Mosoni-Duna-hídját


Forrás és fotók: http://gyorplusz.hu/cikk/atadtak_a_keleti_elkerulot.html

(Győrplusz)