2017. október 10-én, kedden Székesfehérváron, a Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórháznál volt a következő állomása a Kormányhivatal Mobil kormányablak nevet viselő mozgó ügyfélszolgálatnak. A korszerű járműben két ügyintéző fogadta az ügyfeleket.

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által működtetett Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) szolgáltatásait 2017. november 1-től vezetik be a kórházakban, a járóbeteg - és a háziorvosi ellátást nyújtóknál, valamint a gyógyszertárakban. Az érintett intézmények dolgozóinak ahhoz, hogy elérjék az EESZT szolgáltatásait, szükségük lesz e-személyi igazolványra és kártyaolvasóra.

dr. Tanárki Gábor és dr. Csernavölgyi István

Dr. Tanárki Gábor a Fejér Megyei Kormányhivatal igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: annak érdekében, hogy a rendszer határidőben elindulhasson, a Miniszterelnökség a kormányhivatalok szervezett közreműködését kérte az okmányok kiadásához, ezért - az érintettek nagy számára tekintettel a járási hivatalok minden segítséget megadnak annak érdekében, hogy az egészségügyi dolgozók az e-személyi igazolványt igényelhessék.

A mozgó ügyfélszolgálat hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a kormányhivatali dolgozók munkáját – tette hozzá az igazgató. Fejér megye valamennyi járási hivatalában jelentkeznek az okmányokért az egészségügyi dolgozók, a legtöbben azonban a Székesfehérvári, a Dunaújvárosi és a Móri Járásban intézik ügyüket. Az okmányokat legkésőbb 2017. október 15-ig minden érintettnek igényelnie kell, hogy november 1-től a rendszert használni tudja.

Az egészségügyi ágazatban induló EESZT informatikai rendszer a gördülékenyebb betegellátást fogja szolgálni. A lényege, hogy az egészségügyi dolgozók elektronikus úton tudják majd figyelemmel kísérni a betegutat. Az úgynevezett e-személyi igazolványt ezért kapják meg elsőként maguk az egészségügyi dolgozók még a november elsejei határidő előtt. Mivel a törvény szerint november elsejéig kell az egészségügyi dolgozóknak kiváltaniuk az úgynevezett e-személyi igazolványt, rendkívül nagy segítség számukra az, hogy munkahelyükre, úgymond házhoz megy a kormányablak. Fejér megyében a kórházi dolgozók közül 900 fő jogosult EESZT belépésre. Ebből 651 személy vagy már kapott e-személyit vagy az adatfelvétele már megtörtént.

Az, hogy helybe jött a kormányablak, a dolgozók feszített munkarendje mellett nagy segítség – emelte ki dr. Csernavölgyi István. A kórház főigazgatója megköszönte a kormányhivatal együttműködését és tájékoztatott arról, hogy a rendszer működtetéséhez szükséges kártyaolvasók már megérkeztek a kórházba. Mint azt elmondta, ez a rendszer a jövő, amit a betegek szempontjából előnyös példákkal is illusztrált. Az e-recept bekerül a rendszerbe, így papír nélkül is kiválthatja gyógyszereit a beteg, sőt orvosa látja, kiváltotta-e, így nő a betegbiztonság. Emellett az e-beutaló is az ellátási rendszer áttekinthetőségét segíti, általa egyszerűbb lesz az időpont regisztrálás. A betegek e-profilja olyan paramétereket tartalmaz majd, amik nem vagy ritkán változnak (pl vércsoport, vele született betegség), ez a beteg életek megmentését szolgálja.

A betegek dokumentációja november 1-től kerül bele a rendszerbe, mindenki digitális önrendelkezés-sel, nyilatkozat tétellel szabályozhatja, milyen adatához mely egészségügyi dolgozó férhet hozzá. A regisztráció a rendszerbe természetesen nem kötelező, a papír alapú recept felírás továbbra is elérhető marad – tette hozzá végül dr. Csernavölgyi István.

(Fejér Megyei Kormányhivatal)