Annak érdekében, hogy a karácsonyi ünnepek előtti vásárlás örömmel és ne bosszúsággal járjon, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat.

Fontos tudnunk, hogy a kereskedők nem kötelesek a terméket visszacserélni, és a vételárat sem kötelesek visszaadni a vásárlást követően csak azért, mert nem megfelelő a méret, vagy két egyforma árut kaptunk ajándékba, és az egyikre ezért nincs szükségünk. Azonban, ha a megvásárolt terméknek valamilyen hibája van, akkor a jogszabályban meghatározott jótállás vagy kellékszavatosság érvényesíthető rá – hívta fel a figyelmet dr. Czifra-Szabó Judit, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatóságának vezetője. – Ha nem megfelelő minőségű az áru, akkor az az eladó részéről hibás teljesítésnek minősül. Hibás a teljesítés például, ha a laptop nem működik; a játékból hiányzik egy-egy elem, a plüss pedig hamar elszakadt önhibán kívül.


Hibás teljesítés esetében a fogyasztó, elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti. Választási jogát az arányosság elve korlátozza. A második lépcsőben van joga az árleszállításra, illetve az elállásra, azaz a vételár visszafizetésének a kérésére. Ezen igények érvényesítésére a fogyasztónak akkor van lehetősége, ha a kijavításra vagy kicserélésre nem volt joga, vagy azt az eladó nem vállalta vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül.


Hibás termék esetében a vételár levásárlásának felajánlását a fogyasztó nem köteles elfogadni, mivel jogszabályban a levásárlás nincs rögzítve. Hibás teljesítés esetén, a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos összes költség a vállalkozást terheli.


Az előzőekben felsorolt jogok csak a vásárláskor nem látható, rejtett hibák esetén érvényesíthetők. Ha például az eladó a vásárlást megelőzően közölte a termék hibáját, amiatt nem kötelezhető helytállásra.


A jótállásra kötelezett termékek körét külön kormányrendelet határozza meg. Ezek jellemzően 10 000 Ft érték feletti műszaki cikkek, háztartási berendezések. Jótállásos termék esetében, ha az 3 munkanapon belül meghibásodik, és a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza, akkor a fogyasztó kérheti az eladótól a termék kicserélését. Lényeges, hogy a meghibásodást a vállalkozásnál kell bejelenteni, a vásárlást követő 3 munkanapon belül, igazolható módon.


Ha megvettük az ajándékot, akkor a fizetési bizonylatot (számlát, nyugtát), illetve a jótállási jegyet jól őrizzük meg. A tartós fogyasztási cikkek vásárlása során mindig ügyeljünk arra, hogy a jótállási jegyet az eladó pontosan töltse ki, és érvényesítse. Abban az esetben, ha nem kaptunk a tartós használatra rendelt termékhez jótállási jegyet, akkor minőségi kifogásunkat a vásárláskor átadott számlával, nyugtával érvényesíthetjük. Minden bejelentett minőségi kifogásról az eladónak jegyzőkönyvet kell felvenni, és a reklamációt a jogszabályban előírtak szerint intézni.

Internetes, webáruházból történő vásárlás esetén lehetősége van a fogyasztónak arra, hogy a terméket a kézhezvételtől számított tizennégy napon belül indoklás nélkül visszaküldje a vállalkozásnak. A visszaküldést nem szükséges indokolni. Az elállás során viszont vegyük figyelembe, hogy a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli. Ha viszont a webáruházban vásárolt termék meghibásodik, akkor a jótállási, kellékszavatossági jogok természetesen érvényesíthetőek.


Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ honlapon elérhető adatbázis.

A fogyasztóvédelmi hatósághoz a tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatok, megtévesztő tájékoztatások észlelése, a minőségi kifogás intézése kapcsán felmerült jogsértések, illetve a jótállási jeggyel kapcsolatos hiányosságok esetén lehet fordulni – mondta dr. Czifra-Szabó Judit. A hatóság hatáskörébe tartozóan eljárás keretében vizsgálja a fogyasztók bejelentését. A szavatossági, illetve jótállási igények érvényesítésével kapcsolatos vita eldöntése a békéltető testület, illetve a bíróság hatáskörébe tartozik.


(Fejér Megyei Kormányhivatal)