A magyar emberek biztonsága a nyaralásuk, utazásuk alatt is kiemelten fontos, ezért mindent megteszünk védelmükben. Valamennyi Magyarországot érintő légitársaságnak be kell tartani a magyar jogszabályokat, és mindent el kell követniük azért, hogy az utasok megfelelő szolgáltatást kapjanak.

2018. december 7-e a polgári repülés nemzetközi napja, amikor a polgári repülésben valamint a földi kiszolgáló személyzetben dolgozók áldozatos munkájára emlékezünk. A polgári repülés egyre közelebb kerül a fogyasztókhoz és évről-évre, egyre többen választják a közlekedésnek eme gyors és hatékony formáját. Fontos tehát, hogy a légi közlekedést igénybe vevő utasok tisztán lássák jogaikat és problémás esetekben hatékonyan tudjanak fellépni fogyasztói jogaikért, hiszen néhány esettől eltekintve akár anyagi kártérítésben is részesülhetnek, ha igazolhatóan kár éri őket.

A jelenlegi európai szabályozások szerint azok, akik európai uniós, svájci, norvég, izlandi reptérről vagy ezen országok légitársaságaival utaznak, különböző segítségre (étkezési költségtérítés, frissítő, telefonálási lehetőség, kártalanítás) jogosultak, abban az esetben, ha a gépük jelentősen késik, vagy törölték a járatot. Emellett az Európai Bíróság több ítéletében úgy értelmezte a szabályozást, hogy pénzbeli kártalanítás nemcsak járattörlés esetén jár az utasnak, hanem akkor is, ha a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legalább három óra késéssel éri el a célállomását. Ilyen esetekben a kártalanítás összege távolságtól függően 250, 400, illetve 600 euró lehet. Természetesen vannak olyan esetek, amikor a légitársaság mentesül a kártalanítás alól, például ha a jelentős késés, vagy járattörlés oka olyan rendkívüli körülmény, amelyre a légitársaság nem készülhetett fel előre. Az ilyen helyzetekben a hatóság feladata megvizsgálni, hogy az utasokat ért kártért jár-e a kártérítés vagy sem.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret érintő késések esetében Budapest Főváros Kormányhivatala eddigi gyakorlata alapján minden beérkező járattörléssel, visszautasított beszállással vagy késéssel kapcsolatos kérelem esetében megvizsgálta a légitársaságok eljárását és amennyiben az európai uniós szabályok alapján olyan megállapításra jutott, hogy az sértett utasnak jár a kártalanítás, akkor annak megfizetésére kötelezte az érintett légitársaságot. Ennek a gyors és hatékony gyakorlatnak az eredményeképp Budapest Főváros Kormányhivatala 2018-ban idáig összesen 408 eljárást indított a légitársaságokkal szemben, amelyekben 202 esetben elmarasztaló döntés született. Ezen vizsgálatok eredményeképp a hatóság összesen 32650 euró, azaz 10.611.250 forint kompenzációt ítélt meg a pórul járt utasoknak. A vizsgálatok során a legmagasabb megítélt kompenzáció 2.000 euró, kb. 650.000 Ft volt, amely öt utast érintett. A vizsgált esetek közel 10 %-ában (47 esetben) nem történt jogsértés, tehát a légitársaságok a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak el. Az ügyek megoszlását tekintve a bejelentések közel 80 %-a (320 eset) a diszkont (fapados) légitársaságokkal, míg körülbelül 20 %-a a nagyobb légitársaságokkal volt kapcsolatos. Néhány kivételtől eltekintve elmondható, hogy a légitársaságok az eljárások során együttműködő magatartást folytattak a hatósággal és az ügy megnyugtató lezárására törekedtek.

(BFKH sajtó)