A kormányablakok hálózata erősíti a kormányzat családpolitikai intézkedéseit is, mert a hatékony ügyintézés révén a polgárok több időt tölthetnek családjukkal - hangoztatta a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára szerdán a budapesti Keleti pályaudvaron, ahol új kormányablak nyílt.

Tuzson Bence hozzátette: a gyors és hatékony ügyintézés azért is fontos, mert az emberek a kormányablakokban találkoznak az állammal. A politikus megítélése szerint a Keleti pályaudvar nemcsak számunkra ikonikus épület, hanem 2015-ben a migránskrízis okán Európában is jelképpé vált.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója arról beszélt: az állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési program keretében nyolc vidéki állomáson, Cegléden, Füzesabonyban, Kaposváron, Keszthelyen, Nyíregyházán, Miskolcon, Pécsett és Vácon, illetve a fővárosban, a Nyugati és a Keleti pályaudvaron nyílt kormányablak. A tervek szerint, a közeljövőben további három állomáson, Békéscsabán, Győrben és Székesfehérváron létesülnek kormányablakok - fűzte hozzá. Hangsúlyozta, hogy a MÁV fontos célja az utasok minél szélesebb körű kiszolgálása, ezért a kezdettől, vagyis 2012-től támogatták a vasútállomásokon a kormányablakok hálózatának kialakítását - mondta az elnök-vérigazgató.

Domokos Péter, a fővárosi kormányhivatal főigazgatója közölte: Budapesten - a most megnyitottal együtt - már 30 kormányablak szolgálja az állampolgárokat. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vasútállomások - különösen a Keleti pályaudvar - ideálisak az állami szolgáltatásoknak. A kormányablakok hálózatának bővülése pedig az ügyintézés idejének rövidülését, így hatékonyságának növekedését is jelenti egyben – mondta. Hozzáfűzte, hogy az elmúlt évben több mint 2,5 millió ügyfél fordult meg a fővárosi kormányablakokban, az idén pedig, május végéig már közel 1,1 millió, ami időarányosan tíz százalékos bővülést jelent. Az ügyintézés átlagos ideje, a várakozást is beleszámítva 33 perc volt 2017-ben - mondta Domokos Péter.

Sára Botond (Fidesz-KDNP), a VIII. kerület alpolgármestere arra hívta fel a figyelmet, hogy a most megnyílt kormányablakkal a józsefvárosiaknak már két helyszín is rendelkezésre áll annak érdekében, hogy ügyeiket gyorsan és hatékonyan tudják intézni.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

A kormányablakot a pályaudvar egyik, egykori harmadosztályú várótermének, illetve málhafeladó helyiségének felújításával, illetve átépítésével alakították ki, csaknem 400 millió forint felhasználásával.

A Keleti pályaudvar Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja, csak a személypályaudvart naponta átlagosan több mint 20 000 ember veszi igénybe, ami az itt közlekedő M2, az M4-es metró, valamint számos forgalmas buszjárat utasaival egészül ki. Számukra és a VII., VIII., és XIV. kerület környező részein élő állampolgárok számára nyújt új, könnyen elérhető ügyintézési lehetőséget a pályaudvar műemlék épületében kialakított új kormányzati ügyfélszolgálat.

A kormányablakokban az év eleje óta – néhány kivételtől eltekintve – minden, az állammal kapcsolatos ügy kérelme benyújtható. Ennek köszönhetően az állampolgárok az okmányügyek mellett többek között az egészségbiztosítással és a családtámogatással kapcsolatos ügyeiket is egy helyen, gyorsan és egyszerűen elintézhetik.

A budapesti kormányablakok ügyfélforgalma 2018. január 1. és május 31. között már meghaladta a  1.085.000-et, ami közel 10 százalékkal meghaladja az előző év hasonló időszakában mért adatokat. A harmincadik budapesti kormányablak megnyitásával Budapest Főváros Kormányhivatala azt várja, hogy az ügyfélforgalom növekedése mellett továbbra is gyorsan, elfogadható várakozási időkkel, egyszerűen és hatékonyan kiszolgálhatják az ügyfeleket.

Az épület felújítását a MÁV Zrt. Állomásfejlesztési és Integrált Ügyfélszolgálat-fejlesztési Program (kormányablakok) elnevezésű IKOP-2.1.0-15-2016-00015 számú projekt keretében végezte, míg a berendezések és az informatikai eszközök beszerzéséről Budapest Főváros Kormányhivatala gondoskodott a Miniszterelnökség támogatásával.

A Keleti pályaudvar főépületében a kormányablaknak helyet adó épületrész eredetileg III. osztályú váróterem és málhafeladó helyiség volt. Az épületet a II. világháborúban bombatalálat érte, súlyosan megsérült. Az 1950-es években alakították ki a nemzetközi pénztárt, az indulási előcsarnok déli részét pedig átépítették. A Lotz-teremtől az egykori postapavilonig terjedő folyosó térszerkezete nem sokat változott az idők során. A kormányablak és a csarnoki folyosó felújításával az érintett épületrészek teljes külső és belső műemléki rekonstrukciója is megtörtént. Megújult a tető, illetve a tartószerkezeti, épületgépészeti, épületvillamossági és tűzvédelmi rendszerek is. Az építészeti és belsőépítészeti tervezés és kivitelezés szigorú örökségvédelmi szempontok szerint történt.  A meglévő-megmaradó műemléki épületrészek aprólékos restaurátor munkával kerültek korhű helyreállításra. Az épület belső terében elhelyezett új elemek egyrészt a kormányablakok egységes arculati előírásait követik, másrészt egyszerű, letisztult elemekből állnak, így a különleges, műemléki környezetben működő kormányablak is megfelel az országosan egységes arculatnak.

Az intézmény, a Thököly út felől, a Lotz-termen keresztül közelíthető meg.

A kormányablak virtuálisan is bejárható a kormányablak honlapján.

(MTI, BFKH Sajtó)