Karácsonyra készülve az emberekben felelevenednek a korábbi emlékek a békés, nyugodt karácsonyi estékről, a szeretteinkkel töltött boldog percekről, és az egész ünnepet átjáró finom ételek illatáról.

Mondani valója miatt ez az ünnep különleges minden ember számára, ezért mindenki törekszik arra, hogy minél „tökéletesebbé” varázsolja, akár a szeretteinek készített finom ételekkel is. Ilyenkor sokan előszedik a nagymamáktól, dédnagymamáktól tanult kedvenc családi recepteket vagy az éppen újonnan tanult ételkülönlegességeket. Bármely receptet is választunk, néhány szempontot jó, ha szem előtt tartunk! - Már az ünnepi menü-, és a bevásárló lista összeállításánál törekedjünk olyan ételeket-, alapanyagok választására, amely az egészséges táplálkozást szolgálják. Természetesen a kedvenc ételeink receptjei nem „kőbevésett” előírások, ezért egy-egy alapanyagot akár el is cserélhetünk, egy egészségesebb alternatívára, ezzel is izgalmasabbá téve a kedvenc ételünket. - A tervezett ételekhez szükséges alapanyagok mennyiségét próbáljuk minél pontosabban meghatározni, ezzel is megelőzve a felesleges pazarlást és a túlzott energia bevitelt. - Előzőleg gondoljuk végig, hogy a már elkészített ételeket hogyan tudjuk úgy tárolni, hogy az élvezeti- és tápértékéből a legkevesebbet veszítse a tálalás pillanatáig, illetve ha tárolni szükséges, biztonságosan tudjuk-e tárolni (pl.: megfelelő hőmérsékleten, megfelelően elkülönítve egymástól, megfelelő higiénés körülmények között, stb). - Törekedjünk arra, hogy megbízható, ellenőrzött alapanyagokból dolgozzunk! - Tartsuk be az ételkészítés higiénés szabályait, így számos gyomor-bél rendszeri betegséget megelőzhetünk. Jó közérzetünk megőrzése érdekében törekedjünk arra, hogy az ételeink elkészítéséhez olyan húsokat válasszunk, amelyeknek zsír- és energiatartalma alacsonyabb. Nagyszerű választás például a csirke-, pulykamell és –comb, a sertéscomb, sertéskaraj, vadhúsok, illetve a hal. A hidegvizű tengeri halak bővelkednek többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavakban, melyeknek köztudottan jó hatásuk van a szív-, és érrendszeri betegségek megelőzésében, illetve jótékony befolyásolásukban. A nálunk élő halfajták közül főleg a busában és kecsegében található nagyobb mennyiségben. Fontos megemlítenünk, hogy a halak jó minőségű, esszenciális aminosavakban gazdag fehérjeforrások és zsírtartalmuk –fajtájától függően- alacsony. Számos hagyományos elkészítési módjuk ismert, mivel a Szenteste egyik jellegzetes étele, a töltött káposzta és libasült mellett. Az ételek ízesítésénél, készítésénél válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmú tejtermékeket! Naponta ötször étkezzünk (három főétkezés, két kisétkezés)! Törekedjünk arra, hogy minden étkezésnél fogyasszunk valamilyen formában zöldséget, gyümölcsöt. A különböző fűszerekkel, zöldségekkel, gyümölcsökkel pikáns ízeket adhatunk a húsoknak. Próbáljuk ellenállni a sütemények-, szaloncukrok „csábításának”! A sütemények készítésekor használjunk teljes kiőrlésű liszteket, hogy kihasználjuk annak szervezetre gyakorolt jótékony hatását (pl.: vitamin tartalma, élelmi rost tartalma, stb). A sütemények díszítésére, ízesítésére használhatunk különböző magvakat, aszalványokat, de tartsuk szem előtt ezek magas zsír-, illetve cukortartalmát! A hideg téli hónapok egyik kedvelt itala a forralt bor, mely fűszeres illatával csábít egy következő pohár ital elfogyasztására. Mértékkel fogyasszuk, mert a forró ital alkoholtartalma könnyen a „fejünkbe szállhat”. Az ünnepek alkalmával se feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról, mivel ezzel is hozzájárulunk a megterhelt emésztőrendszerünk hatékonyabb működéséhez.

(Népegészségügyi Főosztály)