A Békés Megyei Kormányhivatal a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságával karöltve „E-ügyintézés, cégkapu, a digitális fejlődés” címmel rendezett telt házas konferenciát a kormányhivatal Derkovits sori épületében kedden. A konferencia támogatói között egyaránt ott szerepelt a Magyar Pénzügyi- Gazdasági Ellenőrök Egyesülete Békés Megyei Szervezete, a Magyar Számviteli Szakemberek Egyesülete Békés Megyei Szervezete, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Békés Megyei Igazgatósága és a Békés Megyei Ügyvédi Kamara is.

- Örömmel tölt el, hogy jelen vannak rendezvényünkön a szakértők, könyvelők, adótanácsadók, könyvvizsgálók, ügyvédek. Néhány hónapja kezembe került egy újságcikk, aminek címe öles betűkkel hirdette: „Nyakig ülünk a negyedik ipari forradalomban”. És bizony ez nem egy futurisztikus képzelgés, hanem a jelen valósága, ami megváltoztatja, nagyban befolyásolja a jövőnket. A digitalizáció kulturális változást is hoz, és a gyors, dinamikus, fürge országok lesznek előnyben a merev társadalmakkal szemben – hangsúlyozta a kormányhivatal zsúfolásig megtelt földszinti nagytermében Takács Árpád.

A Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott kifejtette: az e-ügyintézés időt és költséget takarít meg.

– A most zajló ipari forradalom nem a gépekről szól, hanem az automatizálásról, az eredmény-orientált folyamatokról – emelte ki a kormánymegbízott. – Senki nem engedheti meg magának, hogy lemaradjon, hogy huszadik századi gondolkodással élje a mindennapjait. A most zajló folyamatok munkakörök egész sorát fogják átalakítani. A kormányhivatalnak pedig két oldalról is reagálnia kell a változásokra. Egyrészt szolgáltatásait biztosítania kell az elektronikus közigazgatási térben, másrészt a foglalkoztatási főosztály reagáló képességét is meg kell változtatni. Utóbbira azért van szükség, mert a jövőben olyan szakmákra is szükség lesz, amelyek ma talán még nem is léteznek. Erre pedig fel kell készülni információkkal, képzésekkel – fűzte gondolatait Takács Árpád.

- Amikor évekkel ezelőtt létrehoztuk a Kormányablak néven ismert integrált kormányzati ügyfélszolgálatot, azzal a szándékkal tettük, hogy a hatósági ügyeiket intéző ügyfelek ne szükséges rosszként éljék meg az ügyintézést, hanem jól, gördülékenyen, kiszámítható és ügyfélorientált módon működő szolgáltatásként, hiszen az a jó ügyintézés, amire másnap már nem is emlékeznek az ügyfelek. Békés megye 9 járásában ma 14 kormányablak működik mintegy két és félezer ügytípussal és a közeljövőben újabb kettő nyitja meg ablakát: egyik a békéscsabai MÁV állomáson, míg a másik Mezőhegyesen. Sőt, a megyében hét kormányablakban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatai is elérhetőek – tette hozzá a kormánymegbízott.

- A szolgáltató közigazgatás célja a kényelmesebb, gyorsabb, gördülékenyebb ügyintézés, hogy minél kevesebb időt kelljen az online világban tölteni – emelte ki a „Digitális világ kihívásai, problémái” elnevezésű előadásában dr. Kovács Tamás.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Békés Megyei Adó- és Vámigazgatósága igazgatója azt is kifejtette, hogy az elektronikus ügyintézés során nem lehet az egész folyamatot a könyvelőkre bízni, mert a rendszer nem a könyvelőkről, hanem az ügyfelekről és az egész adórendszerről szól. A hatályos jogszabályi rendelkezéseket ismertetve a megyei igazgató felhívta a szakemberek figyelmét arra, hogy a gazdálkodó szervezetek kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál. Gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt csak az adott gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti.

Molnár Emil vezető e-közigazgatási szakértő, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) képviselője „Cégkapu a gyakorlatban” elnevezéssel tartott előadást, dr. Tóth Gábor, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítása Adóügyi Főosztálya vezető-helyettese „Cégkapu a NAV szemszögéből” témában szólt a résztvevőkhöz.

(Békés Megyei Kormányhivatal)