Állami beruházásban, hazai forrásból 2002 óta nem készült el ilyen hosszúságú gyorsforgalmi út, mint az M44 Tiszakürt-Kondoros között megépített szakasza – hangsúlyozta az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

Dr. Mosóczi László az átadón elmondta: 2010 óta a kormány célja, hogy a közlekedésfejlesztést a gazdaságélénkítés szolgálatába állítsa, és e döntés helyességét igazolják a mutatók. A magyar gazdaság idén az első félévben – Európában is egyedülálló – 5,2 százalékos növekedést produkált az előző esztendő azonos időszakához viszonyítva. A kormány 2024-ig 3.200 milliárd forintot szán közútfejlesztésre, és éppen a gazdaság teljesítményének köszönhetően ebből 1.800 milliárdot hazai forrásból kíván biztosítani – tette hozzá az államtitkár.

Arra törekszünk, hogy Magyarország bármely pontján harminc percen belül elérhető legyen a négy sávos út. Az M44 Tiszakürt-Kondoros között megvalósult 62 kilométeres szakasza mintegy 20-25 perccel csökkenti a menetidőt Budapest és Békéscsaba között, javult a megye elérhetősége, gyorsabban és biztonságosabban lehet eljutni az ország nyugati felébe. A több mint nettó 145 milliárd forint hazai forrásból megvalósult beruházásnak köszönhetően nő a régió versenyképessége, javulnak a gazdasági lehetőségek – emlékeztetett dr. Mosóczi László.

Nagy lépés ez két olyan megye életében, amelynek ez az első gyorsforgalmi útja – mondta köszöntő beszédében Boldog István Jász-Nagykun-Szolnok megyei országgyűlési képviselő, aki a nemzeti ügyek kormányának is köszönetet mondott a beruházáshoz nyújtott támogatásért.

A rendszerváltás után Békés megye egy kicsit kimaradt a fejlesztésekből, és ezt a versenyhátrányt máig érezzük, de a megvalósult út az elindulásunk útja – hangsúlyozta Dankó Béla, aki a megyei közgyűlés korábbi vezetői közül Domokos Lászlónak is köszönetet mondott, amiért szívügyének tekintette a tiszaugi közúti híd megépítését annak érdekében, hogy a megye teljes elzártsága megszűnjön.

Az M44 a megvalósult álom, a mi utunk – nyomatékosította Herczeg Tamás. Az országgyűlési képviselő szerint a megvalósult beruházás a biztonságosabb közlekedést és a lemaradások csökkentését szolgálja. Herczeg Tamás hozzátette: ez egyben feladat és parancs, hogy felelősséggel elvégezzük a ránk szabott munkát, elkészüljön a Békéscsaba-Kecskemét közötti teljes szakaszon a gyorsforgalmi út.

Történelmi pillanat a mai, az összefogás ékes példája a megvalósult beruházás, ami a biztonságos, kényelmes és gyorsabb közlekedést egyaránt lehetővé teszi – húzta alá dr. Berkó Attila. A kormánymegbízott hangsúlyozta: Jász-Nagykun-Szolnok megye számára stratégiai jelentőségű a szakasz. A megye északi részén a hamarosan elkészülő M4-es út, míg a déli részén az M44-es biztosítja a terület bekapcsolódását az ország gyorsforgalmi hálózatába, ezáltal bővíti a gazdaságot és serkenti a térség foglalkoztatását – tette hozzá.

Aki utat épít, az a fejlődésre, az előrelépésre szavazott, a jövőt építi, és amint tudjuk: a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik – emelte ki Takács Árpád. A kormánymegbízott kifejtette: a Békés megyei embereknek évtizedes álma valósult meg, az ország éléskamrája megtette az első lépést annak érdekében, hogy bekapcsolódjon a közúti közlekedés vérkeringésébe. A kormányhivatal az engedélyezés során 7 országos közút, 18 burkolt helyi közút, 67 önkormányzati földút, 1 közúti híd építését és 2 vasúti átjáró átépítését engedélyezte. Az eljárásba 19 szakhatóságot, 33 közút- és vasút kezelőt, illetve közmű üzemeltetőt és 1.693 ingatlantulajdonost vontak be kollégáink – ismertette a részleteket Takács Árpád.

Az M44 Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszának megvalósulása nemcsak közlekedési, de gazdaság és területfejlesztési szempontból is rendkívül fontos – mondta Nagy Róbert Attila. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatója elmondta: a töltés és töltésalapozás során a kivitelezők mintegy 4 millió köbméter anyagot mozgattak meg, 233 ezer köbmétert tett ki a pályaszerkezeti réteg, továbbá összesen 218 ezer köbméter aszfaltot használtak fel. A beruházás során 46 műtárgy: ebből 20 aluljáró, 13 felüljáró, 7 vadátjáró és 6 ökológiai átjáró valósult meg, de összesen 3 kilométer átereszt és egy 450 méter hosszúságú hidat is építettek.

Az ünnepség keretében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kardosi Mérnökségét is üzembe helyezték, a megvalósult beruházást az átadást megelőzően a történelmi egyházak képviselői áldották meg, szentelték fel.

(Békés Megyei Kormányhivatal)