A téli időjárás okozta esetleges rendkívüli helyzetekre történő felkészülés jegyében szervezett egyeztető értekezletet a Takács Árpád kormánymegbízott által vezetett Békés Megyei Védelmi Bizottság kedden a kormányhivatal Tomcsányi termében. Az értekezleten a közútkezelő, a közösségi közlekedési szolgáltatás, az energiaszolgáltatók, a karitatív szervezetek, a rendőrség, a katasztrófavédelem, a Magyar Honvédség együttműködésre kijelölt alakulata, valamint a járási helyi védelmi bizottságok képviselői vettek részt és arra is fény derült, hogy a megyei védelmi bizottság, illetve a mentőosztag hadrendbe állt a télre.

- Az utóbbi esztendőkben sajnos nem volt arra példa, hogy ne kellett volna rendkívüli helyzet miatt intézkedni megyénkben. Nemcsak télen, de még nyáron is akadt ilyen helyzetre példa, így aligha szorulhat magyarázatra, hogy miért is fontos a felkészülés, illetve a reagáló képesség megteremtése, növelése. Mindannyian érezzük annak a felelősségét, hogy bármilyen időjárás is legyen, a lakosság élet és vagyonbiztonságát, ellátását biztosítani kell – tolmácsolta Takács Árpád kormánymegbízott köszöntő szavait és üdvözölte az értekezlet résztvevőit dr. Rákóczi Attila, a Békés Megyei Kormányhivatal főigazgatója.

Haskó György tűzoltó alezredes, tűzoltósági tanácsos, a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság megbízott igazgatóhelyettese a Magyar Közút Nonprofit Zrt., az Országos Rendőr-főkapitányság, illetve az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által korábban kidolgozott, a 7,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek rendkívüli téli időjárási viszonyok esetén történő forgalomkorlátozását szabályozó országos eljárásrend részleteit ismertette.

Szavaiból kiderült: alapvetően különbséget kell tenni a Magyarországon kívüli időjárási esemény miatt bekövetkezett hazai forgalomkorlátozás bevezetése, illetve a hazánkat érintő időjárási jelenségek miatt alkalmazott forgalomkorlátozás között. Ez utóbbi esetben főszabály szerint a közút kezelője jár el. A rendőrség csak bizonyos helyzetekben, ideiglenes közlekedésrendészeti intézkedés keretében korlátozhatja egyes útvonalak forgalmát, de ugyanezt – a meghatározott egyeztetések lefolytatása után – a megyei védelmi bizottság elnöke is elrendelheti, amennyiben se a közútkezelő, se a rendőrség nem tudja ellátni jogszabályban nevesített kötelezettségeit. Abban az esetben viszont, ha Magyarország határain kívüli rendkívüli időjárás miatt szükséges a forgalomkorlátozás bevezetése, úgy a rendőrség jár el az ügyben, a közútkezelő csak közreműködik az eljárásban.

Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatósága igazgatója a „Védelmi szolgálattal kapcsolatos operatív tevékenységek rendszere a téli, nyári üzemeltetésben” elnevezésű előadásában többek között azt is kifejtette, hogy november 10-e és március 15-e között téli üzemben működnek. A közútkezelő megyénkben összesen 1 485 kilométer utat tart karban. – Ebből a síkosságmentesítés szempontjából mintegy 418 kilométer őrjáratos, 896,5 kilométer rajonos, míg 168 kilométer úgynevezett fehér út. A közútkezelő az őrjáratos utakat teljes hosszában és széltében sózza, a rajonos utakat csak helyenként – tette hozzá a megyei igazgató.

Hajdu Gábor tűzoltó alezredes, a Békés Megyei Védelmi Bizottság titkára a Magyar Államvasutak Zrt., illetve Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. által biztosított melegedőhelyek fontosságát emelte ki. Egyúttal azt is nyomatékosította, hogy – szükség esetén – minden településen van kijelölt melegedőhely, a mentőosztag készen áll a télre, és rendkívüli helyzetben a Magyar Honvédség segítsége is igénybe vehető.

(Békés Megyei Kormányhivatal)